fredag 13 mars 2015

Terry Pratchett was born in 1948 and is still not … Fan också.



Just nu sitter mängder av begåvade författare som genom åren växt upp med, inspirerats av, välsignats av eller i vissa fall även jobbat med Terry Pratchett, och skriver på minnesord över denna fantastiska författare.
De kommer säkerligen att formulera sig mycket bättre än vad jag kan (jag ser särskilt fram mot att läsa Neil Gaimans text, som kommer att vara briljant). Själv är jag alldeles för tårögd och nedstämd för att kunna göra hans författarskap och litterära gärning någon rättvisa just nu.

Jag har tillbringat så många timmar förlorad i hans världar. Platta och runda.
Läst så många av hans böcker om och om igen.
Något jag nästan aldrig gör.
Vi kan väl prata någon annan dag om vilken av hans böcker som var bäst (”Small Gods”, eller nej ”Interesting Times”, eller det är nog ”Good Omens”, eller Bromelieadtrilogin ”Truckers”, ”Diggers” och ”Wings”, eller visst är det väl ”Mort” eller ….)?

Det räcker kanske med att konstatera en sak idag.

Världen har förlorat ett geni.

Terry är borta.

Men Rincewind och Granny Weatherwax finns kvar.

Och Bibliotekarien.

Och Masklin, Tiffany Aching, Carrot, Angua, Sam Vimes, Lord Vetinari, Nobby, DÖDEN, Johnny, Brutha, Nanny Ogg, Mort, Ponder Stibbons, Cohen the Barbarian, Susan Sto Helit, Foul Ole Ron, Imp, Moist von Lipwig, The Amazing Maurice, Igor, Detritus, Aziraphale, Om, Crowley, Wobbler, Old Torrit, Rob Anybody, Mustrum Ridcully, Stora A’tuin, Binky och alla de andra också.

För alltid.


Terry Pratchett.
28:e april 1948 – 12:e mars 2015.

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

1 kommentar:

  1. Åh, vad ledsen jag blir när jag läser detta, Johan. Älskar Terry Pratchetts böcker. Hade nöjet att träffa honom när jag just hade debuterade och signerade för första gången på Bokmässan i Göteborg. Han gav mig mängder av råd och skrev en fin dedikation till mig i en bok. Imponerades av honom när han gick in i den lilla skrubb bakom montern för att sätta sig och skriva på sin bok. "Det gäller att ta vara på alla stunder, annars blir det inga böcker skrivna", sa han.

    Mötet med Terry Pratchett, vars böcker jag slukade vid den tiden, gav mig råd på vägen i mitt författarskap och jag kommer att minnas honom med stor saknad. Skriver gärna under på namninsamlingen till Döden om att lämna tillbaka Terry till de levande igen.

    Han var alldeles för ung för att dö!

    Kram Kim :-(

    SvaraRadera