fredag 19 juni 2015

Bokhandlarna svarar: Sommarläsningsenkäten (Susanna)


Sommaren är  (nåja) här! Sålunda har det blivit dags för årets sommarläsningsenkät. Vad, var, när och hur läser våra bokhandlare i sommar? Och vad ska du läsa? Idag har turen kommit till Susanna.

1. Bästa bok förra sommaren?
Lustigt nog var det "Under all denna vinter". Detta känslomässigt bottenfrusna kammarspel inledde min sommarläsning och herreminje vilken gastkramande läsning! Boken fick finfina recensioner, men någon kioskvältare blev den aldrig. Tyvärr. För alla borde läsa. Eller lyssna, till författarens utmärkta uppläsning.

2. Vilka böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
"Mina hjältinnor" av Samantha Ellis (snart klar – mer om den här och här). "The secret place" av Tana French (mer om henne här och här). "April i anhörigsverige" av Susanna Alakoski (mer om den här). "Borta med vinden" av Margaret Mitchell (sommarens läsprojekt i kulturklubbens ungdomsfavoritutmaning). "Berlin stadsdel för stadsdel" av Valle Wigers. Två veckor i favoritstaden kräver mer än en Berlitz-guide. Borde också (sist av alla) klämma Maj-trilogin.
Sedan är jag också väldigt sugen på Jayne Anne Phillips "Historien om Quiet Dell". Phillips har aldrig gjort mig besviken, och ska jag tro recensionerna så gör hon det inte nu heller (här skriver jag kort om hennes förra roman).


3. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?


"Den ryske debutantens handbok" av Gary Shteyngart. Alltså, jag vill gärna läsa den. Och jag har lovat en kompis att läsa den mot att han läser Patti Smiths självbiografi lagom till Way Out West. Men floden av nya böcker sveper hela tiden undan de där fina, tummade pocketarna på nattygsbordet. Och så är jag lite rädd att den ska vara burlesk. Burlesk är svårt. Men läsa den ska jag. Basta!


4. Var är bästa stället att läsa i sommar?

På väg. Till Paris kanske, eller till Berlin.


5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?


Den som läser får se... Men av de ovan nämna sätter jag min litterära ära på "Quiet Dell".


6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?


"Store bror" av Lionel Shriver. Om mat och missbruk, makt och kärlek. Och om huruvida det egentligen går att hjälpa en annan människa. Recension kommer snart i en box nära dig.


7. Vad läser du helst på stranden?
Ljudbok.Och något lättsmält. Sista delen av Mortal Instruments-serien kanske. Eller någon av guilty pleasure-böckerna jag skriver om här.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar