tisdag 31 januari 2017

Vårlängtan - Italien, Ryssland och Afghanistan


I vår ser jag fram emot utblickar genom spännande nyutkomna romaner. Det jag längtar allra mest efter, är snart slut: Elena Ferrantes tredje del av Neapelkvartetten. Nu är det vuxenliv och ansvar, inte bara runt Neapel utan också Florens. Italien jäser av protester och uppror. Elenas och Lilas liv, så olika, fortsätter att hålla mig helt fängslad. Nu tjuvhåller jag på de sista kapitlen av "Den som stannar, den som går". Den här romansviten är det bästa som hänt mig på flera år.

 
En författare, journalist och debattör som inte går att hoppa över är danske Carsten Jensen. "Vi, de drunknade" var en stor upplevelse. Nu rör han sig på helt annan mark: Afghanistan, med danska soldater på fiendemark. "Den första stenen" blir läsning en helledig helg.
 
Riktig rysarspänning kan jag längta efter - det balanserar det vackra under vår och sommar. Så nu längtar jag efter att ägna mig åt den nya thrillern från Camilla Grebe och Paul Leander Engström. "Den sovande spionen" är kusligt aktuell. Ryskt spioneri runt Stockholm och svenskt kärnkraftverk.


Mästerliga Kristina Olsson har äntligen hittat tillbaka till sina fantastiska huvudpersoner Fredrika Bergman och Alex Bergman.Som jag längtar efter "Syndafloden"!
 
Carolina Neurath, stjärnreporter på Svenska Dagbladet, har en ny thriller på gång: "Gränslösa" Måste-läsning! Författaren är otroligt skärpt, aktuell och insatt. Den här gången handlar det om samvetslösa snabblåneföretag.
 
Louise Boije af Gennäs tillhör också mina favoriter när det gäller att skildra tiden vi upplever. I mars kommer första delen av hennes nya serie Motståndstrilogin. Jag kastar mig over "Blodlokan", som verkar innehålla en hel del spänning. Den lilla människan mot makten ska det handla om, och jag vet att Louise Boije af Gennäs behandlar ämnet med stor känsla.

(Omslag till "Blodlokan" ännu inte fastställt.)

 Liane Moriarty blev mångas favorit förra året. Nu är relationsförfattaren från Australien tillbaka på svenska med "Andras vänner". Den kastar jag mig över under mars månad. Vad kan vara mer spännande än relationer?
 
Eftersom jag älskar allt som handlar om Italien längtar jag också efter Katherine Webbs nya roman "Italienska nätter". Här utlovas krossade hjärtan, våldsam fiendskap och skakande sanningar, en härlig läscocktail från Syditalien.
 
// Eva Killberg, Akademibokhandeln Killbergs Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar