onsdag 4 januari 2017

Johans läsutmaning 2016 - Varannan damernas





Som trogna läsare kanske kommer ihåg så har jag under de senaste två åren gjort en ansträngning för att läsa mer jämlikt, detta då jag omedvetet haft en kraftig övervikt av manliga författare i min litteraturkonsumtion.
Ni kan t.ex. läsa mer om det, och hur det gick under 2015 Här


Så hur gick det då under 2016?


Totalt: 74 lästa böcker
Kvinnliga författare: 36 st
Manliga författare: 35 st
Pseudonym, kön okänt: 1 st
Författarpar man/kvinna: 2 st


Skapligt resultat kan jag tycka. För första gången har jag alltså läst fler böcker av kvinnliga än manliga författare. Med tanke på att fördelningen 2010-2014 (orkade inte göra mer research än så ..) var ca 85-15 till Y-kromosomens fördel .. :-)


Vi siktar på ett lika bra resultat under 2017!


// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar