måndag 2 januari 2017

Världens lyckligaste kvinna




 När jag såg den här boken i butiken var min första reaktion naturligtvis:
Har min fru skrivit en självbiografi? Hur har jag kunnat missa det?”, men vid mer noggrann granskning visade det sig vara en thriller av författaren Jessica Knoll.
Ännu en i det långa led av spänningsromaner som på omslaget jämförs med Gillian Flynns världssuccé ”Gone Girl” (som tex ”Kvinnan på tåget”, ”Hustrun”, ”Änkan” mfl mfl).
 
Jag skulle dock påstå att den har mer gemensamt med Malin Persson Giolitos ”Störst av allt”, både i ton och i val av ämne. I shall spoil no more …
 
”Som high school-elev vid prestigefyllda Bradley School fick Ani FaNelli utstå en chockerande, offentlig förnedring efter en serie omskakande och brutala händelser. Något som väckte ett desperat behov av en ny identitet.
I dag har hon ett glamouröst jobb i New York, en dyr garderob och en snygg framgångsrik fästman – hon är så nära att leva det perfekta liv hon arbetat så hårt för att förverkliga.
Men tonårens förnedring är inte Anis enda sår. Hennes förflutna rymmer också en smärtsam hemlighet. Något som fortsätter att hemsöka henne, som hotar att komma upp till ytan och förstöra allt.”
 
Solklart den bästa bok jag läst i år!
Även den första bok jag läst ut i år.
Sorry.  J
Ursäkta mig Miss Knoll. Du har skrivit en klart godkänd roman med en oväntad dramatisk vändning.
Att kalla ”Världens lyckligaste kvinna” för en thriller vore dock ett tjänstefel.
 
// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar