måndag 7 februari 2011

Torsdagsträff med Kristian Lundberg


Att läsa Yarden är att bli ordentligt omruskad. Kristian Lundbergs bok tvingar en att öppna ögonen för det där man själv kan välja att inte orka tänka på och inte vill acceptera, men som är varje dags verklighet för många andra. 

Skildringen av uppväxten och slitet på bemanningsföretaget när författaren tvingas genomföra sin klassresa ännu en gång, den här gången tillbaka, är så intensiv, så obarmhärtig och samtidigt så poetisk. Det är till stor del en historia om identitet. Men genom den personliga erfarenheten visar Lundberg också, tydligare än något arbetsplatsreportage, att klassamhället är i högsta grad en realitet. Boken är liten till formatet, men växer sig så otroligt mycket större än sitt sidantal.

Ja, jag måste nog drista mig till att säga att Yarden är en fulländad roman. Så fort jag läst den tvingade jag den i händerna på alla jag känner. Varför hör vi inte fler röster som den här?

På torsdag kan man i alla fall höra författarens egen röst när han berättar om boken på Malmö stadsbibliotek. Missa för allt i världen inte!


Susanna Mattssson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar