tisdag 8 februari 2011

Jag bläddrar och tipsar om bokrean


Bara några veckor kvar till bokrean! Ja, ja, jag veeet, rean är inte vad den har varit, samma titlar överallt, internet, yada yada, bla bla… Men vad hjälper det. Jag älskar den ändå. Allt från att för första gången öppna katalogen, till att dagen innan packa upp alla pallar (det är ju inte bara själva läsningen, även hanteringen av böcker skänker stor tillfredsställelse) för att sedan jobba så att svetten lackar (förhoppningsvis) vid rea-starten. Och så mycket böcker! Så billigt! Det behöver väl knappast sägas att jag, trots goda föresatser som ”i år ska jag bara handla för 500 kronor” och liknande, inte har så många kronor kvar av februarilönen när mars väl börjar.

I år tycker jag dessutom att det ser lite extra bra ut i katalogen. En massa fint bland det jag redan läst, men också en del jag varit sugen på och ännu inte kommit mig för att läsa.

Här kommer några tips ur högen av de redan lästa:

Utrensning av Sofi Oksanen. Ibland har alla de där prisutdelarna bara inte fel. Boken förtjänar varenda utmärkelse den får. Genom två sammanflätade kvinnoöden visar Oksanen vad människan är kapabel att göra för att överleva, vad ett förtryckande samhälle skapar för slags människor och att det kanske, kanske finns en förlåtelse. Allt på en så knivskarp prosa, och med sådan enorm mognad att jag har svårt att förstå att det är skrivet av en så förhållandevis ung person. LÄS alla som inte gjort det! Och köp och ge bort. Det här är en av de bästa böckerna som kom ut förra året, ja faktiskt på väldigt länge.

Ett år av magiskt tänkande av Joan Didion.”Livet förändras snabbt. Livet förändras på ett ögonblick. Man sätter sig ner för att äta middag och livet som man känner det tar slut.” Så börjar världens bästa bok om sorg. Totalt öppet och osentimentalt skriver Joan Didion om det år då hon försöker förstå och överleva sorgen och saknaden efter maken, som dör plötsligt i en hjärtattack. Trots det blytunga ämnet finner man både lycka och tröst i läsningen. Till alla som upplevt sorg, till alla som kommer att uppleva sorg. Det här är litteratur för oss.

Nu blev det ganska tungt här, fast så är det ju att det riktigt bra och det riktigt tunga inte sällan går hand i hand. Men för att bryta av kan jag fortsätta med ett deckartips: Till Skogs av irländska Tana French (som ni vet en av mina deckarfavoriter) är en lysande debut. Poliserna Adam Ryan och Cassie Maddox sätts att utreda ett mord på en 12-årig flicka, men i Adams förflutna finns en mörk hemlighet som väcks till liv i takt med att utredningen fortskrider. French skriver mörkt och fängslande, med psykologiskt djup.

Lite annat läsvärt ur katalogen:


Mahatma! Eller konsten att vända världen upp och ner av Zac O’Ýeah – Välsresearchad och originell Ghandi-biografi.

Blonde av Joyce Carol Oates – En modern klassiker har denna fiktiva biografi över Marilyn Monroe blivit. Med all rätt, här är JCO i högform!

Boktjuven av Markus Zusak – Om vänskap och kärleken till litteratur i skuggan av Andra Världskriget. Huvudpersonen är en liten flicka. Döden berättare.

Kära syster av Tawni O’Dell – Jag har gillat O’Dell sedan jag såg henne på Internationell Författarscen i Stockholm för tusen år sedan. I Kära syster handlar det som alltid om vit arbetarklass i USA, småsamhällen, relationer och familj.

Nattvakten av Sarah Waters – Waters är alltid bra. Här bjuder hon på förbjuden kärlek och klockrena tids- och miljöbeskrivningar. Nominerades till Booker-priset.

Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld – Ok, I en klass för sig är fortfarande Sittenfelds bästa, men den här tegelstenen, inspirerad Laura Bushs liv, är inte så dum den heller.

Melankoliska rum av Karin Johannisson – Alla som skriver såhär underhållande om depressioner, ångest och leda borde få medalj. En riktigt stor och blänkande.

Sorgesång av Siri Hustvedt – Med risk för att upprepa mig, Sorgesång når inte riktigt upp till Vad jag älskades höjder, men Hustvedt spelar ändå i en egen liga.

Jaha ja, nu vill jag ju läsa om alltihop! Så många böcker, så lite tid…

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar