tisdag 15 februari 2011

Favoriter för de yngre på bokrean

En hel hög kommer det att bli från barn- och ungdomsavdelningen på årets bokrea. Jag hittar härliga favoriter att bunkra upp med inför födelsedagskalas under året som kommer.

Till de minsta väljer jag klassiker som "Max blöja" av Barbro Lindgren och "Viggos bok" av Birgitta Westin och Matti Lepp. Fyra Viggo-böcker är praktiskt samlade här i en speciell utgåva. Och eftersom barn ofta fastnar för en figur och vill läsa bara om just den, så känns det perfekt att ge bort. Även Katerina Janouchs omtyckta Ingrid har fått en samling, "Stora Ingrid-boken" till bokrean. Gott om pekböcker finns det också att botanisera bland, om allt från gosiga djur till traktorer.

Barbro Lindgren har en förmåga att göra stort av litet. Och "Nöff nöff Benny" måste bara småbarnen få. Den lilla grisen som inte får gå till dammen med lillebror gör ju naturligtvis just det. Litet text, mycket känslor och slutet gott.

Förskolebarnen kan få prisbelönta "Siv sover vilse" av Pija Lindenbaum. Hon är en av de riktigt stora på svensk barnboksfront just nu, och boken om att sova över är en fantastisk skildring av hur svårt det kan vara när det inte är som hemma - även om man så gärna vill natta över hos bästisen.
"Herr Pinnemans äventyr" tror jag att jag köper till mig själv. Jag bara älskar den! Både den rimmade texten och de tecknade bilderna är gjorda med ömhet och humor av Julia Donaldson. Den som har lång framförhållning köper den och ger bort i julklapp - för detta är den perfekta julsagan. Inte ett öga är torrt när Pinneman äntligen kommer hem till familjen igen efter sina vådliga eskapader, jag lovar!

Ulf Nilssons "När vi var ensamma i världen" är bland det raraste jag sett i barnboksväg. Storebror har lärt sig klockan (tror han) och mamma och pappa har inte hämtat på dagis. Så storebror måste helt enkelt ta sitt ansvar, gå hem själv med lillebror, bygga en koja att bo i och själv vara barnprogram.

"Pricken" av Margaret Rey är en småbarnsklassiker om att vara annorlunda. Den prickiga kaninen bland alla de vita får både små och stora hjärtan att smälta.

Jan Lööfs gubbar har något speciellt. Det tycker många småkillar, bland andra min son som bara ville läsa om den fule Skrot-Nisse och titta på bilderna av tusen manicker. På rean hittar jag "På äventyr med Pelle" (med fyra böcker i en) och "Pelle och Frasse" av Jan Lööf.

Urkul är "Håkan Bråkan och fiskarnas befrielse", av radarparet Sören Olsson och Anders Jacobsson. Som vanligt har Håkan Bråkan hyss för sig. Men den här gången menar han så väl. Det är ju synd om akvariefiskarna på badhuset, som bara får simma i akvariet. Håkan Bråkan befriar dem till den stora bassängen, men snart simmar alla fiskarna bara ryggsim... Av samma populära författare fyndar jag "Sune i Grekland".

Hästtjejerna får världens sötaste ponnier i Lin Hallbergs "Simma lugnt Sigge" och "Teddy till salu". Lagom böcker att börja läsa själv när man börjat skolan.

Tonåringarna i bekantskapskretsen ska få sitt. Varför inte klassiker? De är ofta omöjliga att komma över. Men på rean finns "Äventyrsklassiker" med bland andra Robinson Crusoe och Jorden runt på 80 dagar.
Spänning som får tonårskillar på kroken finns i serien Cherub, om barnspioner. De tre första delarna "Rekryten", "Fritagningen" och "Uppdraget" är med på rean, men det finns ytterligare delar av Robert Muchamores succé att fortsätta med sedan...
Tonårstjejerna får "Vänskapen växer". Det är första delen av en ny serie, Pilträdens systrar, av Ann Brashares. Hon skrev den otroligt populära Systrar i jeans tidigare.
Omtyckt men litet kontroversiell är alltid Katarina von Bredow. Hennes "Som jag vill vara" är nu ett av reafynden.

Till ungdomarna som gillar fantasy väljer jag Naomi Noviks "Hennes majestäts drake" och Julia Sandströms "På ödets vingar". Och till storläsaren blir det den gripande "Boktjuven" av Markus Zuzak.


Eva Killbergs
Bokia Killbergs Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar