fredag 27 januari 2012

Många böcker i vårens filmflod

Ögnade igenom Sydsvenskans artikel om vårens filmpremiärer och upptäckte en del bokrelaterade godbitar. Vad sägs till exempel om Wuthering Heights (älskar, älskar, älskar boken!) signerad Andrea Arnold (Fish Tank) eller Vi måste prata om Kevin med Tilda Swinton i den kvinnliga huvudrollen? Lovande, mycket lovande...



Nyfiken också på den danska filmatiseringen av PO Enquists Livläkarens besök. Går under namnet A Royal Affair. Premiär i april. Och The Hunger Games (sträckläser serien just nu) är ju som gjord för att filmas. Laxfiske i Jemen dyker också, som Johan skrivit om, upp på vita duken i vår (med Ewan McGregor... för mig kan han få spela den manliga huvudrollen i alla filmer). Samtliga borde vara värda ett biobesök.





En film jag däremot kommer att akta mig för att se är Extremely loud and incredibly close. Inte för att jag inte älskade Jonathan Safran Foers roman, för det gjorde jag. Men Sandra Bullock! Tom Hanks! Hur tänkte de här? Nej inte ens den förmildrande omständigheten Max von Sydowfår mig att ändra mig. Risken är alldeles för överhängande att det görs filmisk pannkaka av en av mina favoritböcker.Däremot finns ju chansen att den ges ut igen på svenska. Att boken har tillåtits ta slut på förlaget är skandal (lyssnar ni nu Norstedts? Och om ni gör det, snälla strunta i filmomslag). Nobels testamente hoppar jag också över. Är man ingen Marklundläsare till vardags verkar det onödigt att se henne på film.


Älsklingsbok


Några bubblare fanns det också. The Raven (Nevermore! Nevermore!) till exempel, där John Cusack spelar Edgar Allan Poe som jagar en seriemördare under sina sista dagar i livet. Och Sasha Baron Cohens The Dictator som sägs vara baserad på en roman av Saddam Hussein(?!). Kan sluta lite hur som helst. Men jag hoppas på bra.




Jag laddar med popcorn och ett välfyllt biokonto.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

3 kommentarer:

  1. Håller med, det artar sig till ett riktigt fint filmatiseringsår. We Need to Talk About Kevin har jag sett fram emot ända sen jag fick reda på att den skulle bli film, och klippen man kan se på imdb verkar faktiskt bra. Jag vill bara se den nu-nu-nu.
    Och Hunger Games är inprickat i kalendern, det var sträckläsning på hög nivå (och ack så skönt efter ett år med littvet).

    SvaraRadera
  2. Har precis plöjt Hungerspelstrilogin (rapport kommer) och ser fram emot filmen som jag tror kan bli hur bra som helst. Och Kevin - ja ruggigt bra tror jag (även om boken är svårslagen, ojojoj). Klippen ser fantastiska ut och Tilda Swinton är en favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har hittat en bra Kevin också tror jag. Ja, det ska bli ohyggligt spännande det här.

      Radera