torsdag 8 oktober 2015

Bokhandlarna svarar: Vem tycker du borde få Nobelpriset?

Idag är det dags. Klockan ett öppnas den där dörren och Peter Engl... förlåt, Sara Danius meddelar vem som får årets Nobelpris i litteratur. Vi frågade våra bokhandlare vem de skulle vilja se att priset gick till. Och vem de tror får det.


Johan Zillén, Center Syd: Vem tycker du borde få Nobelpriset? 

Som varje år. Cormac McCarthy.
Inte bara för att gubben är 82 år gammal och måste få det rätt snart liksom… Inte heller bara för att det skulle vara första gången jag läst nästan allt av en Nobelpristagare, innan hen tilldelats priset.
Utan helt enkelt för att Cormac är en fruktansvärt begåvad historieberättare som skrivit några av vår tids absolut bästa romaner. Har du inte läst ”Vägen” ännu, trots mitt upprepande tjat, så vet jag inte vad jag gör för fel …
Irriterande nog är hans odds hos spelbolagen låga i år. Hela 33 ggr pengarna ger han på Ladbrokes. Förra året låg han i topp fem bland lågoddsarna. Har han gjort någon i Akademien arg? 

Och vem får det?
Det går säkert till någon man inte läst, som vanligt. Ngugi Wa Thiong'o kanske?


Susanna Mattsson, Jägersro: Vem tycker du borde få Nobelpriset? 

Håll i er, för jag tänker vara både förutsägbar och gubbig här. Jag tycker att Bob Dylan ska få Nobelpriset.
Jag kommer undan med det för att jag inte är en 60-årig vit man, men bara med knapp nöd eftersom jag egentligen borde hoppas på en kvinna från till exempel Nigeria.
Ibland tror jag dock att Dylans kvaliteter som poet döljs av det faktum att hans texter tonsätts.
Många (de har fel såklart) hävdar ju att han inte kan sjunga. Men ingen med vettet i behåll skulle hävda att han inte kan skriva.
Återstår alltså att se om Svenska Akademien har vettet i behåll.



Och vem får det?
Jag tänker satsa på Marilynne Robinson. Läser hennes "Lila" just nu och utifrån vad jag kan bedöma har hon alla förutsättningar. Men när jag läser gårdagens Sydsvenskan förstår jag att det nog är Centralasiens och den för mig helt okände G Mend-Ooyos tur. Om resten av författarskapet är i närheten av dikten "Hästtid" är han en värdig vinnare. Älskar den! Gör det ni också:

Hästtid
Hästryttaren vilar sitt huvud,
hägringen av hästar vilar sitt huvud,
höjderna hästblå vilar sina huvuden

Hingsten vilar sitt huvud,
hagen med hingstar vilar sitt huvud
hingststenarna vilar sina huvuden

Den hästblå stäppen vilar sitt huvud
dammet från hästarna vilar sitt huvud,
hästens tid vilar sitt huvud.


Eva Killberg, Ängelholm: Vem tycker du borde få Nobelpriset? 

Ingen skulle bli gladare än jag, som gammal murvel, om Svetlana Aleksijevitj skulle få priset. Men jag tror inte att Akademien uppskattar välskrivna reportage framför mer konventionella litterära kvaliteter. Så jag tippar kenyanen Ngugi Wa Thiong'o. Han skriver på kikuyu-språk, och förenar den koloniala erfarenheten med den västerländska horisontens perspektiv (tror jag att nya sekreteraren Sara Danius kommer att säga.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar