torsdag 1 oktober 2015

Bokmässan 2015 – Projekt Förkovring

En av årets mässhöjdpunkter. Sååå mycket roligare än vad bilden antyder.

Någorlunda landad efter bokmässan i Göteborg kan jag konstatera att detta var året då jag fullt ut förvandlades till kulturtant. Tidigare har mässans lockelse framför allt legat i att nattsuddsmingla runt i periferin av "äldre kulturmänniskor" (som min väninna och jag respektfyllt kallade dem i vår ungdom) på Park och kanske våga fråga favoritförfattaren om en dedikation i medhavd, välläst favoritbok. Inte för att nämnda aktiviteter inte är trevliga, men de känns liksom inte lika... tuffa längre.

Kunskap däremot, är ju makt. Och således inleddes i år Projekt Förkovring. Till min hjälp hade jag ett seminariekort och galet många bra programpunkter. Njutningen i att höra kloka människor (Masha Gessen, Ian Buruma, Roland Paulsen, Sven-Eric Liedman, KG Hammar, Kristina Sandberg, Lena Andersson... jag skulle kunna fortsätta i evighet) samtala och tänka i flera led var i sanning balsam för en mediebrusskadad själ. Och till det, det fina i att kunna vända sig till sina kulturtantsgrannar i seminariesalen och nicka i samförstånd. Det uppade faktiskt mässan några rejäla snäpp.

Att jag sedan fick prata om döden med Jessika Gedin på Bonnierminglet i torsdags (en av få människor i offentligheten som verkar vägra beröringsskräck med ämnet – älskar det!) gjorde såklart sitt till. Även om den aktiviteten nog får sorteras under "nattsudd med kulturmänniska". Vem har sagt att man inte kan multitaska? Längtar redan till nästa år.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

2 kommentarer:

  1. Längtar också redan till nästa år! Gick för andra gången nu och har börjat hantera mässan som min årliga festival...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha mässan som sin årliga festival ger höga kulturtantspoäng!

      Radera