fredag 16 oktober 2015

Bokhandlarna svarar: Vilken musiker borde debutera som författare?

Madonna har gjort det, Patti Smith har gjort det, Morrissey (och många, många fler) har gjort det. Vi frågade våra bokhandlare vilken musiker som borde debutera som författare härnäst:

Johan Zillén, Center Syd:
Alltså, är du ny här? Behöver du verkligen fråga mig det?


Jag har läst otaliga Bowiebiografier, men ingen av dem lär väl sannolikt kunna mäta sig med den han – någon gång förhoppningsvis – skriver själv. Efter alla framgångar bokförlagen haft med rockstjärnebiografier de senaste åren, t.ex Keith Richards, Mötley Crue, Clapton och Patti Smith, så finns ju bara en handfull av de riktigt stora elefanterna kvar. McCartney, Plant och Springsteen t.ex.
Högst upp på listan ligger, självklart Bowie.
”Fixade jag honom skulle jag kunna gå i pension sen.” sa förläggaren Stacy Creamer på Touchstone Publishing för några år sedan.
2010 skrev Bowie faktiskt ett förlagsavtal med Penguin i USA om en bok som, preliminärt, skulle heta ”Bowie: Object”. Tydligen dock mer av en mode/design-bok med kommentarer och korta texter av David själv än en regelrätt självbiografi. Ingen har hört något om den sedan dess…
Skriv den gubbskrälle! Men gör mer ny musik först! Det är ännu viktigare!


Susanna Mattsson, Jägersro: För det mesta har jag en skomakare bliv vid din läst-aktig inställning till musiker med författarambitioner. Visst finns det lysande undantag, som ovan nämnda Patti Smith.


Men om PJ Harvey eller Kate Bush gick från album till pärmarna skulle jag såklart kasta mig över deras alster. Med tanke på vilken tid nämnda damer tar på sig bara för att producera sina nästa album så gissar jag att det inte händer i brådrasket. Polly Jean har dessutom sagt att hon inte tror sig själv om att kunna skriva skönlitterärt. Kanske är PJ Harvey på Reading det närmsta vi kommer att komma att få läsa henne (OBS! Jätteroligt Göteborgsskämt). Men tänk vilka fantastiska uppläsningar det skulle bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar