torsdag 22 oktober 2015

Händelser i skogen...



Johans text igår om "Sekten på Dimön" fick mig att vilja tipsa om Inger Edelfeldts "Den täta elden" från 1987. Det är en psykologiskt drama och handlar om Petra som genom en bekant kommer i kontakt med ett kollektiv i Dalarna. Där bor Alex, som säger sig ha kontakt med en högre makt, tillsammans med tre kvinnor som han ser som sina lärjungar. Till en början är Petra skeptisk till livet på gården, men samtidigt attraheras hon av den karismatiske Alex och steg för steg dras hon in i hans krets.

Jag har alltid hyst en fascination för kulter och sekter,  framför allt har jag fascinerats av vad det är som kan få oss att ge upp vårt kritiska tänkande till förmån för en lära eller ledare. Att "Den täta elden" kom ut ett år innan Hans Scheike-affären avslöjades gör den nästan obehagligt profetisk, och som vanligt skriver Edelfeldt med psykologisk fingertoppskänsla. Har ni inte läst så gör det. Boken finns att få tag i som print-on-demand. Då ser den lite annorlunda ut än mitt tummade exemplar ovan.

Någon gång i mitten av 90-talet gjordes också en filmatisering som ligger i SVT:s öppna arkiv. Som jag minns det var den riktigt bra (med brasklapp för att jag inte har sett den sedan det begav sig). Och när jag ändå är igång och sekt-tipsar kan jag också slå ett slag för dramat "Martha Marcy May Marlene" från 2011 på samma tema.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar