onsdag 30 november 2016

DENZEL





Många har ett förhållande till TV – serierna Glappet och Ebba  & Didrik och även till den Augustnominerade boken Tusen gånger starkare  som också blev film. Men nästan ingen vet vem som har skrivit det. Det är jag!
Nu har jag efter sex års tystnad återkommit med en roman vid namn DENZEL. Det är min tredje vuxenroman.  När jag skrev romanen DENZEL tog det ett tag innan jag kom på vad den skulle heta. Det tog också sin tid innan jag visste vad huvudpersonerna skulle heta och det är viktigt för mig att finna deras namn för att historien ska svinga igång.  De måste ha namn som det börjar blåsa okända vindar i och därför heter de sådant som Yrla, Leontine, Aurora och nu –  Alvilde.

Alvilde låter sagoliknande men också vilt, som någonting ursprungligt.  Alvildes glödande fråga har också sin rot i ursprunglighet. Den handlar om ifall hon ska vara sann eller fejk, om hon ska våga vara sårbar eller inte, och om hon ska ha modet att älska igen, trots den sårbarhet kärlek ger.  Vår tillvaro handlar mycket om ytan och  idén att konsumera sig till lycka. Men i djupet av oss, inte särskilt långt under fasaden, driver sorg och smärta omkring och söker svar. Trots allt prål består vi alla av drömmar och sår.

Alvilde tjänar sitt levebröd i den ytliga världen. Hennes firma Once in a lifetime hjälper kunderna att presentera sig så attraktivt som möjligt, vare sig det handlar om att arrangera en supé eller ett bröllop, eller skapa en imponerande identitet i hemmet.

Verksamheten går tack vare ett inhopp i ett populärt tv-program bättre och bättre, och hon framstår som en riktigt lyckad singelkvinna, frånskild och oberoende. Men hennes själ  ropar efter mening och hon slits mellan längtan till sitt djup och begäret efter ytlighetens framgång.

Innan äktenskapet kraschade uppfyllde Alvilde det högsta kvinnliga kravet. Hon älskade en man mer än sig själv, och hade en klar tillhörighet i rollen som hustru och mor, men hur helhjärtat hon än gjorde detta, sveks hon.  Hon ramlade ur sin framtid och miste sin tro på den kärlek som definieras tvåsamhet. Kvinnlighetens traditionella idé om kärleken skadade henne på djupet. 

Alvilde är dock inte en håglös eller bitter medelålders kvinna! Hon är kompromisslös och passionerad och skiljer sig från många andra fiktiva hjältinnor genom att hon anser sig ha rätt att undersöka existensens villkor och möjligheter  UTAN att gå under. Hon saknar den i vår kultur så omhuldade kvinnliga självdestruktiviteten. Kvinnorna i mina berättelser går inte under. De tar sig an livets utmaningar och tillkortakommanden med stort allvar, nyfikenhet, lust och humor.  Det är så jag känner de medelålders kvinnorna. Jag känner dem inte som patetiska, bittra och förlorade så som de ofta skildras.

Den andra huvudpersonen i boken är en kubansk man vid namn Angel. Hans historia  berättas parallellt med Alvildes. Från början hette  han Rafael, som helandets ängel, men förebilden för karaktären bestämde precis innan boken gick i tryck att hjälten skulle heta Angel.  Han fick bestämma det, eftersom jag har använt mycket av hans gripande berättelser i min bok.

Om Alvilde har uppfyllt det kvinnliga påbudet så har Angel uppfyllt det manliga. Som nygjord ung man gick han ut i kriget  i Angola i hopp om att bli erkänd av sin far som en riktig karl och att kriga är maskulinitetens extrema credo, kvinnlighetens motsats.  Om Alvilde är offrad på kvinnlighetens altare är Angel offrad på manlighetens.

Efter kriget tog kärleken och hoppet om en bättre framtid Angel till Sverige, där han blev far till en pojke som ska växa upp till man. Han försöker skapa sitt liv så gott han kan för sin sons skull men är traumatiserad och brottas med frågan om försoning. Hans existentiella fråga är om det kan vara möjligt att finna en mening i de fruktansvärda erfarenheterna av kriget  - och är det nödvändigt att försonas med det som hänt för att kunna gå vidare i livet?

Två människor komna från olika håll, förlorade i livet men älskade i den ytliga världen,  försöker återerövra sig själva och tar sig genom fråga efter fråga som i en saga, för att kanske komma fram.  Berättelsen handlar också om ifall mirakel är möjliga? Jag vet inte, jag tror nog på slumpen, men liksom de flesta önskar jag i grund och botten, precis som barnet, att mirakel… att mirakel verkligen är möjliga.

Så var det det där med titeln. Varför heter romanen Denzel?  Denzel, som skådespelaren Denzel Washington?  Ja, det får Du veta om Du läser boken!.

// Christina Herrström

Så här tyckte Svenska Dagbladet om boken:

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar