onsdag 2 november 2016

Läsupplevelser utöver det vanliga.



Ibland läser man berättelser som lämnar outplånliga spår.


En sådan berättelse är "Ett litet liv". Jag har aldrig någonsin blivit känslomässigt lika berörd tidigare, och aldrig så skakad. Dessa unga vänners liv under cirka 30 år - med så mycket kärlek och så mycket smärta - tog över mitt liv fullständigt under mycket lång tid: jag kände glädje när de kände glädje, jag kände sorg när de kände sorg och när boken var slut kände jag en enorm saknad.


"Berättelsen om de fyra vännerna JB, Malcolm, Willem och Jude och deras liv i New York spänner över flera decennier och växlar mellan mörker och ljus. Genom åren prövas deras vänskap, men det som håller dem samman är alltid Jude - Jude St Francis, som förblir en gåta även för dem som står honom närmast.

Jude är framgångsrik advokat med ett traumatiskt förflutet som präglar hela hans liv på ett oåterkalleligt sätt. Som kontrast till hans mörka uppväxt står vänskapen till framför allt skådespelaren Willem, vars trofasthet och kärlek håller honom vid liv. Genom åren kommer Jude att slitas mellan självföraktet som styr hans tillvaro och kärleken han inte kan tillåta sig."



"Ett litet liv" handlar om svek och lidande men också - om inte ännu mer - om försoning och kärlek.


"There is a crack in everything That's how the light gets in."
- Leonard Cohen.


// Silja, Akademibokhandeln Killbergs Helsingborg




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar