söndag 30 oktober 2011

Lekander står för dagens citat

"Ges det inte redan nu ut alldeles för många svenska böcker med ett självförtroende gränsande till idioti?"

Citatet möter mig i dagens Sydsvenskan, men kommer ursprungligen från den här artikeln i Expressen. Det är superskarpa Nina Lekander som läst nya tidskriften "Skriva". När jag läste litteraturvetenskap hade vi en delkurs om litteraturkritik. Min föreläsare pratade då om hur mycket lättare det är att skriva en elak recension än en vänligt balanserad. Att det stämmer har jag själv senare kommit att erfara. Detta till trots kan jag inte låta bli att fnissa åt Lekanders känga. Om det sedan är ett problem att det ges ut böcker som Nina Lekander m.fl. (till exempel jag)  inte tycker är något vidare ställer jag mig frågande till. Kanske är det snarare förläggarna som ska ta sig en funderare, än skribenter in spe som läser nya "Skriva". Nåväl, artikeln slutar också i en betydligt mildare tonart.

Och när nu god litteratur och Nina Lekander är på tal samtidigt; måste passa på att tipsa om hennes fantastiska roman Mun mot Mun från 1988 (mycket fint räddad från antikvarisk glömska av Norstedts som låtit den ingå i sin digitala klassikerserie), boken som mer än någon annan präglade mina tonår. Har inte läst den på många år nu, men har flera tummade ex hemma, på äkta tonårsmanér kompletta med understrykningar och anteckningar i mariginalen.

2 kommentarer:

  1. Brukar inte googla mig själv, men råkade hamna här och kan bara tacka både för smickrande beröm och upptäckt av en bra och för mig ny bokblogg! Passar på att göra reklam för min kommande bok "Hästar, män och andra djur" som har rec.datum 17/9. Som jag förstås är nöjd med, men det är nervöst ändå… Hjärtliga hälsningar, Nina Lekander.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, det är jag som ska tacka! Roligt att du gillar oss (även om jag ibland kommer på mig själv med att skriva "karaktärer" istället för "romangestalter"...) Hoppas att du fortsätter att titta in till oss då och då. Jag ska definitivt spana in din nya bok. Kommer ihåg en bokmässa i Göteborg när du uppmanade åhörarna att stjäla din bok (det var "Lilla Livet" om jag inte helt missminner mig) om vi inte hade råd att köpa den. Din anarkistiska uppmaning mitt i månglarnas tempel livade upp och boken införskaffades därefter (vågar jag erkänna offentligt såhär tjugo år senare). Ska dock betala för din nya... Är lite äldre nu, mer laglydig och något mer stadd vid kassa.

      Radera