måndag 7 januari 2013

"Den tomma stolen" av JK Rowling - Inte imponerad!


Jag bara älskar Harry Potter. Har under väldigt många år läst Harry böckerna, längtat och suktat efter nästa bok. Tror t.o.m. att jag har haft mer Harry Potter-feber än mina killar där hemma.

Så självklart har jag längtat efter JK Rowlings nya roman, äntligen.

Jag kastade mig över boken när den dök upp…
Men, oj vad besviken jag blev.

Boken handlar om småstadsliv, jag såg de pittoreska husen framför mig, människor som alla känner alla och gärna klippte grannens gräs när han var på semester.

Istället fick jag negativa människor som stod upp till armbågarna i avundsjuka. Människor med knarkproblem och trasiga familjeförhållande. Får vi inte nog av det i verkligheten?! Var fanns alla människor med stora hjärtan och som bubblar av positivism?

Boken har väldigt många olika karaktärer och blir ganska snart svår och tråkig att följa. Jag hittar ingen riktig hjälte/huvudperson i boken som jag fick empati för.

Kanske var det för att jag hade så enormt höga förväntningar på JK Rowling efter att hon verkligen bubblat över att fantasi i Harry Potter böckerna. Eller också var det inte min typ av bok?!

Men, detta är ju bara min åsikt och tack och lov har vi alla olika smaker både när det gäller böcker och annat. Hur skulle annars världen se ut?!

Veronica Wästergård
Bokia Killbergs Växjö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar