lördag 27 juli 2013

Maja Grå-pepp!


Men huuuur har jag kunnat missa att det är en ny Maja Grå på gång?!?! Och detta redan i början av augusti. Har jag varit mentalt bortrest? Legat nedfryst? Kanske har jag väntat under mossan (okej, dåligt skämt).

I alla fall. Hurra!!! Semesterfröjd. Vilken tur att jag just idag slösurfade in på Amandas sida som jag inte besökt på ett tag (uppenbarligen!) och fick mig denna glada "nyhet" till livs.

Del fyra i serien verkar luta åt deckarhållet på samma vis som trean, men Amanda Hellberg brukar ändå alltid bjuda på den där övernaturliga skräcken som skrämmer livet ur mig på bästa sätt. Och Engelsk landsbygd. Och storslagna hus. Och vindpinad isolering. Ooooohhh....

Under ett storslaget vinterbröllop på Wytham Hall nära Oxford går något fruktansvärt fel. Brudgummen Theo de Vere, tillika den 25:e earlen av Oxford, hittas död och allt tyder på att det är ett bestialiskt mord. Polisens speciella insatsstyrka där Maja Grå nu arbetar kallas in och möts av en ohygglig syn. Det enda vittnet, den nyblivna bruden, är i djup chock.

Maja får en viktig roll i vittnesförhören tack vare sina unika förmågor. Men den brittiska midvintern är förrädisk, och när ett våldsamt snöfall isolerar såväl utredare som bröllopsgäster på Wytham Halls ägor upplever Maja ett växande obehag. Någonting i hennes närhet kastar mörka skuggor över utredningen. Och det tycks finnas kopplingar mellan det här mordet och en rad oupplösta pojkmord.

Maja känner sig motarbetad på alla fronter, och när hon inser att fästmannen Jacks storebror var ett av gärningsmannens offer, tjugo år tidigare, blir hennes engagemang personligt. Jack har sjunkit djupt ner i en depression och behöver henne, men Maja framhärdar i sin jakt efter sanningen - trots att det kan komma att kosta henne allt. Samtidigt vakar någon över varje steg Maja tar, och hon kastas in i ett ödesdigert spel med en iskall mördare.


Pepp! Pepp! Pepp!

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar