tisdag 9 juli 2013

Mr Darcy står staty

När jag läser nyheten i The Guardian funderar jag först på om det är ett skämt.

Läsare av den här bloggen känner mycket väl till att man i mitt tycke aldrig kan få för mycket av Mr Darcy. Vare sig i bokform, eller i form av Colin Firth i den fantastiska BBC-filmatiseringen. Läsare av den här bloggen vet även att Mr Darcys dykscen i nämnda filmatisering hör till favoriterna.

Följdaktligen borde jag alltså jubla när jag får reda på att mannen ifråga skall stå staty. Med blöt skjorta och allt. På inspelningsplatsen i Lyme Park, Cheshire. Men jag är kluven.

1) Skall det göras staty av Austens verk tycker jag nog att den borde porträttera en scen som faktiskt finns med i boken (vilket Darcys dyk, hur fantastisk den än är, inte gör - Lizzie Bennet hade svimmat).
2) För att den är ruskigt ful. Stor som en dubbeldäckare och i glasfiber. Se själva!


Men å andra sidan, varför så vresig? Klart grabben ska ha en egen staty! Det är ju ändå Mr Darcy vi pratar om.  

Vad tycker ni andra? Bra eller anus (som Jane Austen absolut inte skulle ha sagt)?

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

2 kommentarer:

  1. Alltså... njä. Jag älskar Colin Firth i allmänhet och i rollen som Darcy i synnerhet. Men den här statyn var snarast en förolämpning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är ju så fruktansvärt ful. Något stiligt i brons hade passat betydligt bättre. Med bokanknytning (hur mycket jag än älskar Colin Firth som Darcy i allmänhet och dykscenen i synnerhet).

      Radera