fredag 12 september 2014

Gästbloggaren: Christina Granbom

En drake lyfter bara i motvind

Det som nu händer i mitt liv kan bäst beskrivas som märkligt, stort och underbart. En dröm jag närt om att få ge ut en bok har blivit sann. Det som är än mer märkligt är att jag ska skriva ett gästinlägg om mitt författande. Jag som bara är i början av min resa. Jag hoppas bara att ni ska bli underhållna.

Det som blev min debutdeckare började sin resa för fyra år sedan när vi flyttade från Stockholmsområdet till den lilla orten Kungsör. Byn balanserar mellan Södermanland och Västmanland och även om vi formellt tillhör Västmanland lär gränsen gå uppe vid Coop. I mångt och mycket påminner Kungsör om den by i Småland där jag växte upp och jag tror att det var det som triggade igång alltihop. Visst har jag skrivit tidigare. Försökt få till längre berättelser men aldrig avslutat något längre. När vi flyttade hit föll vissa bitar på plats och det som verkligen satte fart på berättelsen var en dokumentär om den ensamme polisen i Kungsör, Sheriffen. Där och då insåg jag att jag hade en karaktär jag skulle kunna leva länge med. Min Mildred.

I boken som nu släpps har jag försökt att visa att saker inte alltid är som de ser ut, att alla bara är människor oavsett vad de har för titel, arv, erfarenhet. Den handlar också om livet som utspelar sig i en av alla dessa små orter som utgör Sverige. "Morsarvet" är också en hyllning till min uppväxt. Till min mor och min farmor. Starka kvinnor på sina sätt som lärde mig att man kan överleva även den värsta förnedring, många gånger genom en tro på något som är större än en själv. De lärde mig att använda händerna till hantverk, om kraften i jorden och att man måste arbeta hårt för att komma dit man vill. Jag hoppas bara att ni blir underhållna.

I det som får kallas mitt författande drivs jag av livets baksida. Av människor som ingen ser, deras innersta drivkrafter och vad som formar en människa till att bli den hon blir. Jag drivs också av en tro på att man kan göra vad man vill om man bara bestämmer sig för det. Eventuellt har jag lyckats göra alla fel enligt regelboken under arbetet med "Morsarvet". Vissa saker kräver absolut en skämskudde. Men jag har lärt mig massor av de smällar jag fått. Gråtit en skvätt, rest mig och borstat av mig det värsta och gått vidare. Till slut gick det bra. En drake lyfter nämligen bara i motvind.

Just nu jobbar jag med uppföljaren av "Morsarvet" och har i grova drag skissat på två berättelser till med Mildred Carlesten i centrum. När jag inte skriver är jag egenföretagare inom marknadsföring och försäljning, mamma till två söner på väg in i tonåren, fru, månskensbonde och kroppsbyggare, inte nödvändigtvis i den ordningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar