onsdag 17 september 2014

Grönt är skönt


När jag var liten delade vi lantställe med min styvmoster och hennes man. De drev en new age-bokhandel, mediterade och var vegetarianer och hemma hos dem luktade det rökelse och torkad fänkål och annat skumt. På väggarna satt läbbiga gudabilder (Kali, läbbig!) och de hade en pendel som alltid pekade mot jordens medelpunkt i vardagsrummet. Mäktigt. Brorsan och jag brukade rusa runt, runt kring deras lilla stuga och vråla av våra lungors fulla kraft: "vegetare-Gunnel och vegetare-Jan, vegetare-Gunnel och vegetare-Jan!" Jätteroligt ryckte vi. Särskilt när de skulle meditera. Inte jätteroligt tyckte Gunnel och Jan. I alla fall inte när de skulle meditera.

Det här var mitt första möte med vegetarianism. Några år senare blev jag själv vegetarian. Det var inte helt lätt. I och för sig slapp jag en hord upphetsade småglin som skrek åt mig (förlåt Gunnel och Jan, jag vet att vi kunde vara en så kallad smärta i ändalykten när vi var små), men å andra sidan fanns det knappt någon vegetarisk kultur att tala om. Det här var 1990, och sjuttiotalets råkosttallrikar, griljerade kålrötter och nötlimpor var fortfarande det hetaste pisset i kokböcker såväl som på Solrosen, den enda restaurang i Göteborg som serverade vegomat. På andra ställen fick man vara glad om de serverade wokade grönsaker med ris. Å andra sidan blev man glad av wokat 1990.

På kokboksfronten minns jag att det fanns en bok, den grönrutiga klassikern. Den har blivit rejält upphottad på senare år, då var den inte speciellt kul (råkosttallrikar, griljerad kålrot, nötlimpa...). Och det blev inte bättre. Till och med under den veganska straight edgens glansdagar var det svårt att hitta vettiga recept.

När jag började jobba i bokhandel igen för sju år sedan försökte jag få till en vegetarisk avdelning bland kokböckerna. Den resulterade i något restex av "Den stora vegetariska kokboken" (orange med sparris på framsidan, ni som har veggat i några år vet vilken jag syftar på), den gamla grönrutiga och ett stackars tunt ayurveda-häfte. En minst sagt sorglig syn.

Det sista året har det dock hänt grejer! Från den ledsna trion ovan har vi fått utöka den vegetariska avdelningen till att omfatta först en hylla. Sedan två. Full med allt från gröna allmänkokböcker till nischat inom raw, ayurveda och vegan. Om det beror på hälsomedvetenhet, miljöhänsyn eller en plötsligt uppblossande ickevåldsönskan hos allmänheten låter jag vara osagt. Ingen kunde dock vara gladare än jag.

Nu efterlyser jag bara en bra indisk vegetarisk kokbok på svenska (jag i bor mellanskånes djupaste skogar, närmsta indier finns i Lund). Hallå där ute kokboksförlag! Hör ni mig?

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar