torsdag 25 september 2014

Speed dating och författardating – en första rapport från Göteborg

"Till flickorna i sjön" ska "... vätska ur såren efter förlorade drömmar"
"Får ni egentligen ut någonting en sådan här informationsdag?", frågar Tom Rachman vid middagsbordet efter avslutat presentationsmaraton på Svenska Mässan, där nämnde författare utgjorde en av höjdpunkterna.

Och frågan är relevant, för visst kan en smockfull bokinformationsdag lätt ge känslan av ytlig litterär speeddating. Fem minuter per författare är verkligen inte optimalt och hade alternativet varit en timmas djupsamtal med tillgång till ett glas vin och en bekväm soffa så vet ni vad jag hade valt. Men ändå, det finns en poäng i att få kika in i böckerna från ett annat håll än genom att öppna pärmarna emellanåt. Framför allt får det en att se några av de där böckerna man kanske inte uppmärksammat annars.

Det är heller inte direkt Lars Keplersarna eller Ken Ring som hetsar upp mig om någon nu hade trott det.
Bäst blir det istället när samtalet når bortom det förväntade. När Elin Olofsson säger att "Till flickorna i sjön" kanske kan användas till att "vätska ur såren efter förlorade drömmar" eller när vi får höra Tom Rachman själv reda ut vilka stora makter som faktiskt åsyftas  i boktiteln (min egen tolkning får ni läsa snart – har lite bokmässeri att uträtta innan jag får ro att skriva om "Stora makters uppgång och fall").

Middagen då? Den emotsedda. Ja, hur kan man inte älska en man som läser "Doktor Glas" för att han ska besöka Sverige? Bilden kanske skvallrar om min extrema grad av nöjdhet. "She thinks its' a date", sade Johan och sparade stolen bredvid Rachman till mig. Jag klagade inte. Och Tom höll masken bra trots att han just fått veta att han skulle tillbringa middagen bredvid en galen kulturstalker.

Lägg till bildtext


Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

3 kommentarer:

  1. WOOOOHOOOO! Härligt med galna kulturstalkers! Bär fanan högt, Suzie!
    Kram/moa

    SvaraRadera
  2. Välkommen in i stalker-gänget! Visst är det trivsamt :)
    Kram Helén

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket. Jag har ju lärt av den bästa!

      Radera