fredag 23 december 2011

Årets julläsning

Alldeles strax är det dags för den sista kaotiska jobbdagen i butiken för jul. Märker att en hel del väljer att ladda med lite egen julläsning mitt i det hetsiga juklappshandlandet. Mestadels deckare, en del lättsmält. Det ska kopplas av. "Ska det vara inslaget?" "Nej, det är till mig själv." Ett leende. Det är alltid väldigt nöjda kunder som handlar böcker till sig själva dan före dan.

Självklart tänker jag också ägna julledigheten åt läsning. Efter moget övervägande valde jag att ta tåget istället för bilen uppåt landet för årets firande. Önskar att jag kunde säga att det var av strikta miljöhänsyn, men den övervägande anledningen var: tåg = mer lästid. Jag har ju nämligen (som vanligt) mer att läsa än jag hinner med. Ambitionen är alltså att läsa ikapp sådant jag missat under hösten.




I julpackningen det här året ingår sålunda: Änglarnas svar av Stefan Einhorn. Först hyllad av Eva, sedan ett blogginlägg av författaren själv. Finns inga ursäkter för att inte läsa. Och så Kerstin Ekmans senaste Grand final i skojarbranschen. Av recensionerna att döma en fullträff. Boken Ian McEwan önskar att han skrivit; Tony & Susan av Austin Wright har länge stått hemma (i oredigerad manusform, meckigare än en inbunden bok, därav att det inte blivit någon läsning av, men en lång tågresa torde vara det perfekta forumet för att övervinna detta motstånd. Dessutom är den ju varmt rekommenderad av Johan). Och så har vi Jonathan Franzens Frihet, ännu ett läsmåste. Kanske lite för mycket av en tegelsten för att packa ner, vi får se. Läsas ska den ju oavsett. Och även här gillade Johan jättemycket.

Det kommer att bli en rejäl packning, helt klart. Framför allt med tanke på inriktningen på mina julklappar som också ska tryckas ner i väskan. Hårda paket. Och tunga.




Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

1 kommentar:

  1. God jul! Jag har med mig Sarah Silvermans självbiografi "The bedwetter" och Del Toro & Hogans avslutande skräckistrea "The Night Eternal" upp till Sthlm. Blir bra julmatskomaläsning....

    SvaraRadera