lördag 3 mars 2012

Kriminella motorcykelkillar kidnappar min läsning


Det har gått lite trögt med läsandet på sista tiden. Jag skyller allt på Jax Teller. Vicepresident i mc-gänget Sons of Anarchy. Sedan den tv-serien gjorde entré i mitt liv har jag tvingats ställa allt annat på stand by. SOA innehåller allt jag normalt betackar mig för; våld, kriminalitet, porr, gängmentalitet, vapen, machoattityd i allmänhet och en riktigt muggig gammal kvinnosyn i synnerhet (är inte ens särskilt intresserad av motorcyklar, själv kör jag moppe - en Ciao). Men jag är fast. Det är som knark. Med ryckigt kroppsspråk och tomma ögon tittar sambon och jag på varandra varje ledig stund: "Hinner vi se ett avsnitt?" Bara när tv:n är påslagen och Jax, Clay, Ope och resten av gänget fräser runt och gör sina coola grejer i rutan kan vi slappna av.

Samtidigt läser jag Besatta - Äventyr med ryska böcker och människorna som läser dem av Elif Batuman (den här artikeln av Amanda Svensson fick mig intresserad). Men det går, som sagt, trögt. Inte för att boken på något sätt är dålig, den är jättebra. Smart, rolig och får mig att vilja läsa alla de ryska klassikerna (när fick du sist lust att göra det?). Men hur ska jag hinna när jag har ett helt motorcykelgäng som pockar på uppmärksamhet?

När jag tänt av efter säsong fyra hoppas jag på lite läsro igen. Tills dess är jag en villig gisslan... Go Sons!

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar