torsdag 16 augusti 2012

Åååååååh, Mr Darcy! Igen. Och igen. Och igen.

En sista solstolsstund med goda vänner.

Jag har sett till att inte behöva vara sysslolös i väntan på att P.D. James nya När döden kom till Pemberley dyker upp i hyllorna i oktober. Ja, Pemberley är ju, för alla er som händelsevis skulle ha missat det, Mr Darcys gods.

För att fräscha upp minnet (som om det skulle behövas - men den här berättelsen kan inte upplevas för många gånger) har jag införskaffat: Nyöversättningen av Stolthet och fördom som jag fortfarande inte hunnit läsa.

Därefter: Darcy's story av Jane Aylmer. Hela berättelsen igen. Den här gången ur Mr Darcys perspektiv. För visst har vi undrat! Hur tänker han? Hur känner han? När ändrar han sig? Hittills har vi ju bara fått uppleva denna humorbefriade och sprättiga (men ack så åtråvärda - vad är det för fel på mig???) hjälte ur Elizabeths synvinkel. Boken lånad av en likaledes Austen-besatt kollega. Ser såklart mycket fram emot den.

Lägg till detta: The illustrated Pride and prejudice companion. Hugh Thomsons klassiska illustrationer i en egen liten volym att förgylla läsningen med.

Aaaaaahh, så mycket att läsa, så lite tid!

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

2 kommentarer:

  1. Åh, jag ser också fram emot "När döden kom till Pemberley"! Skönt att se att det finns fler som är sålda på den här gamla klassikern :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vi är nog ett par stycken... :) Såg en dokumentär för ett tag sedan om ett Austen-konvent där de klädde sig tidstypiskt och hade workshops, föreläsningar, banketter - hela baletten. Där är jag dock inte riktigt (ännu?).
      Har du förresten tips på andra "Stolthet och fördom"-relaterade böcker så tages de tacksamt emot!

      Radera