torsdag 11 oktober 2012

"En för mig helt okänd asiatisk författare..."



... Med de orden lämnade jag hemmet imorse. Självklart syftatde jag på Nobelpristagaren i litteratur som tillkännagavsför en stund sedan. Och ÄNTLIGEN!!!! gissade jag rätt. Nåja. Om man vill vara snäll. Vill man vara lite strängare kan man säga att jag borde avgränsat gissningen ytterligare för att ta åt mig ens en gnutta ära.

Nej, jag har inte läst Mo Yan. Nej, vi har inget av honom inne. Nej, jag hade inte en aning om vem han var. Men det lär jag ju få nu. Och jag kan ju inte låta bli att tycka att titeln Big breasts and wide hips låter lockande såhär i Fifty Shades-tider ;) Dessutom känns ju en författare som blir överlycklig och vettskrämd vid meddelandet om att han fått Nobelpriset sympatisk.

Under eftermiddagen räknar jag med att minst en kund tycker att det är skandal att vi inte har några böcker av Nobelpristagaren inne. Det betyder dock inte nödvändigtvis att han kommer att vara någon kioskvältare när böckerna kommer in (även om Englund kallar honom en blandning mellan Faulkner och Dickens - folkligt värre alltså). Inte för att jag vill förhäva mig eller så, men om jag inte kände till honom alls kan man nog räkna med att även den bokintresserade i gemen har lite dålig koll på Mo Yans författarskap.

Men han finns på svenska i alla fall. Ges ut av Tranan. Och jag kommer såklart att läsa och berätta här vad jag tycker, allt enligt reglerna för Nobelprojektet. Vi hörs om Mo Yan, helt enkelt!



Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag är 22 år gammal och bor i en mindre by i Dalarna. Jag har just gett ut min allra första bok: Att Falla Vackert - Beslut. Tanken är att två böcker till ska utkomma i samma serie och bilda en trilogi.

    Böckerna hör hemma i kategorin fantasy och handlar om vampyrer, häxor och människor. Om sorg, saknad, hopp, kärlek och tillit men kanske främst om att inte ta något för givet.

    Jag skulle bli otroligt glad om du ville köpa min bok, eller be om att ditt bibliotek tar hem den.

    Köpa den kan du bland annat göra på CDON ---> http://cdon.se/b%C3%B6cker/nilsson%2c_bell_eve/att_falla_vackert_bok_1_-_beslut-21389089

    Och även på Adlibris ---> http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9175330210

    Eller så kan du beställa den från Bokia, Bokus, Ordochbok eller Bokliv. Alla har olika pris och olika leveranstid.

    Det är en speciell känsla det här, en blandning av rädsla och förväntan. Det känns skrämmande samtidigt som det känns underbart, att äntligen kunna kalla mig själv författare!

    MVH Bell-Eve.

    SvaraRadera