torsdag 9 juni 2016

Norsk ondska och isländskt mörker



Avdelningen saker ni kanske inte visste om mig: Jag kan oproportionerligt mycket om norsk black metal i förhållande till mina musikaliska preferenser. Jag är alltså inget stort fan (inget fan alls faktiskt) av genren. Snarare är det så att lyssningen får mina celler att spontandö. Men. Jag sett varenda dokumentär som finns att se om dessa growlande kyrkobrännare från grannlandet. Denna deras aggressivt allvarliga ondska som ofta tar sig helt löjeväckande (och ibland betydligt värre) uttryck fascinerar mig. Som att läsa någon slags inverterad skvallerpress. Eller titta på skräckfilm med skämskudden redo. Kalla det guilty pleasure.

Anyhoo... på grund av denna min lite obskyra faiblesse är jag mer än väl insatt i den del av intrigen som behandlar just den norska black metal-scenen i Elizabeth Hands Available dark. (Ja, Elizabeth Hand igen – ni minns väl mitt löfte? Jag kommer att tjata hål i huvudet på er.)

Boken är andra delen i thrillerserien om Cassandra Neary, fotograf på dekis med en fallenhet för att hamna i trubbel. I historiens början befinner hon sig på flykt undan polisen som vill förhöra henne om händelserna kring ett av dödsfallen i Generation loss (recension här). Lägligt nog får hon ett jobberbjudande som innebär en resa till Helsingfors. Åt en hemlig norsk arbetsgivare ska hon autentisera några makabra foton, tagna av en känd modefotograf, från den tid han var aktiv inom ovan nämnda musikscen. Knappt hinner hon göra sitt jobb och få betalt förrän fotografen hittas mördad. Cass befinner sig då redan på Island på jakt efter en före detta älskare.

Ni hör. Elizabeth Hand sparar inte på krutet. Det är seriemord, hämd, svek, mytologi och mörker, mörker, mörker så att det står härliga till. Jag måste tillstå att författarens fristående böcker är strået vassare och att begreppet guilty pleasure definitivt är applicerabart även på läsningen av den här serien, för ibland blir det faktiskt ganska fånigt. Men det är samtidigt alldeles, alldeles underbart underhållande. Och jag älskar den trasiga och aviga Cass. Kommer på svenska i höst som Se mörkret. Läsning rekommenderas.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar