fredag 17 juni 2016

Bokhandlarna svarar: Vilken är den bästa klassikern?


Johan Zillén, Center Syd: Det beror på hur vi definierar klassiker.
Är Cormac McCarthys Vägen en klassiker? Då tar jag den.
Flugornas herre var annars en av de (få) böcker man tvingades läsa i gymnasiet som jag verkligen gillade.

Susanna Mattsson, Jägersro: Med tanke på senaste tidens tjat (senaste tiden förresten, det måste ju vara den bok om vilken jag tjatat mest, punkt) om Stolthet och fördom känns det lite fantasilöst att välja den. Men det gör jag i alla fall, tillsammans med Svindlande höjder, Jane Eyre och Brott och straff. Det är helt enkelt förbenat bra böcker som förtjänar att läsas av alla. Bland barnböckerna vill jag slå ett slag för Anne på Grönkulla, som jag hyfsat nyligen läst om med stor behållning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar