onsdag 15 juni 2016

Susannas sommarhög...


Förra veckan presenterade ju Johan sin sommarhög och jag vill inte vara sämre, så här har ni den! Min sommarläsning och en förhoppning om att faktiskt på riktigt hinna ta mig an den också. Tittar jag tillbaka på vad jag hoppades få läst förra året blev det ju lite si och så med den saken. Så var förra året inget vidare läsår heller.

I år har mitt läsande tagit sig betydligt (jag räknar till 35 böcker hittills, vilket är nästan hela förra årets kvot), så jag har gott hopp om att beta mig igenom åtminstone lejonparten av böckerna ovan. Till dem lägger jag A song for Issy Bradley och Sekten på Dimön som jag tänker mig att lyssna på. Liksom Bränd himmel som jag är precis i slutet av (recension kommer snart, jag kan avslöja så mycket som att jag är nöjd).

Självklart innehåller högen en del favoriter som Kate Morton, Zadie Smith och Elizabeth Hand. Samt några namn som jag blivit nyfiken på under våren. Som Petra Holst. För vem vill inte läsa Bländad efter hennes gästblogg? Och Mariette Lindstein, eftersom mitt intresse för sekter är lika stort som mitt black metal-dokumentärsdito. Tror det är samma mekanism som tickar igång. Någon bok (Martin-Lugand) har hamnat i högen för att jag gillade titeln, och någon (Helena Dalhgrens) kommer definitivt att generera överkursläsning.

Övergripande är planen att låta fokus ligga på god underhållning. Sommaren är till för lustfylld läsning, deppandet tar vi vintertid och med de här böckerna hoppas jag känna mig ledig trots att jag inte har mycket till semester i år.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar