onsdag 11 april 2012

"Fatimas hand" av Ildefonso Falcones



Hittade och köpte denna pocket. Tja pocket och pocket - för mig är pocket egentligen en bok jag hinner med under en dag på stranden, inte som denna på 919 sidor, men åh vilken bok!

Plats: Spanien (Andalusien)

Tid: Andra hälften av 1500-talet.

Bokens handling: En fängslande historia om en pojke, Hernando, son till en muslimsk kvinna och en kristen präst (frukten av en våldtäkt). Hans mamma tvingas gifta sig med en muslimsk man som behandlar Hernando som en slav genom hot och slag mot hans mor. Hernando får lära sig båda religionerna vilket han kommer ha nytta av i framtiden. Han driver och sköter om sin styvfars mulåsnor och får ett speciellt och nära förhållande till djuren. Han är en mycket intelligent pojke med ett stort hjärta vilket kommer att rädda honom ett antal gånger. Genom krig, en enorm grymhet och med en liten skvätt kärlek får vi följa hans hård kamp för att överleva.

En otroligt färgstark och lärorik (historia och religion) bok om motsättningarna mellan kristna och muslimer. En bok som samtidigt fick mig att fundera på vår hatfyllda värld idag och alla motsättningar på grund av religion och den oförståeliga grymhet som människor utsätter varandra för, på grund av att vi inte tycker lika.

Vad är det för fel på mångfald och fritänkande?

Såg många likheter med vår nutid och funderade på hur intelligent människan egentligen är? Lär vi oss Ingenting av vår historia, vi fortsätter upprepa samma eller liknande misstag om och om igen. Jag önskar att vi istället kunde visa varandra empati, respekt och kärlek!

Veronica Wästergård
Bokia Killbergs Växjö

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag vill verkligen läsa denna, då jag älskar Katedralen vid havet. Men jag hittar inte boken på Svenska någonstans. Har ni den?
    Mvh
    Johannes

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag vill verkligen läsa denna, då jag älskar Katedralen vid havet. Men jag hittar inte boken på Svenska någonstans. Har ni den?
    Mvh
    Johannes

    SvaraRadera