torsdag 19 april 2012

"Juni" av Julia Thorell

Omslaget! Jag bara älskar det!


Någon bloddrypande framtidsdystopi i stil med Johans serienedslag härom dagen är mitt senaste seriefynd inte. Men existentiell ångest kan vara nog så skrämmande, och den sipprar fram där mellan sidorna i Julia Thorells album Juni. Fast svärtan vägs mer än väl upp av Thorells drastiska humor.

Juni växer upp med sin pappa i ett gränslöst hippiekollektiv. Det är fri uppfostran, inga regler och ingen censur. I vuxen ålder tampas Juni med sviterna. Hon kommer in på Konstfack (ska ägna sig åt viktig design - inte serier!), dejtar besynnerliga män, försöker komma tillrätta med en vuxentillvaro som motvilligt färgas av barndomens gränslöshet. Jag har roligt hela vägen, även om jag läst serier där jag uppskattat den skrivna delen mer än här.

Den största behållningen är istället Julia Thorells fantastiska bildspråk. Bilden av Juni, bedövad av ångest, fastklämd i svängdörrarna till Konstfack sitter fortfarande som limmad på näthinnan. Obetalbart.

Och apropå hippiekollektiv är jag tvungen att tipsa om ännu ett seriealbum på temat. Totalt underbara Storfamiljen av Lars Hillersberg. Min bror och jag slåss fortfarande om vem som ska ha det sönderlästa exemplaret från vår barndom i sin ägo. Tydligen fick Hillersberg sin inspiration från tiden som medlem i kollektivet "Vita Hästen" i Stockholm. Albumet gavs ut 1979. Om du lyckas lägga vantarna på ett exemplar - släpp det aldrig!


Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar