söndag 8 april 2012

Påsk med August

Thommy Berggren som Strindberg
När jag var barn visade tv varje påsk en miniserie om Jesus från Nasaret (med en mycket blond och blåögd Jesus, vilket min mamma alltid lite syrligt konstaterade). Den verkar ha lyst med sin frånvaro de senaste åren (eller så har jag blivit en sämre tv-tittare).

Men i år slår SVT på stort såhär på påskdagen och repriserar istället en serie om en annan gigant; August Strindberg. Jag skrev om den här serien i ett inlägg i höstas och tänker givetvis bänka mig för att se om jag uppskattar den lika mycket nu som jag gjorde när jag var tio. Manus: PO Enquist, regi: Kjell Grede, i rollerna: Thommy Berggren och Stina Ekblad. Det kan väl knappast gå snett? Kanske ska ta och läsa Strindbergs helt vansinniga förord till Giftas II där han bland annat yrar om emanciperade getinghonor för att komma i stämning? Har ju några timmar på mig...

Se trailer för programmet här.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar