fredag 5 april 2013

Bokhandlarna svarar: Vilken bok läser du för att bli varm?

Även om våren gjort några försiktiga inbrytningsförsök det sista så har vintern i Skåne visat vissa Narniska tendenser (alltid vinter - aldrig jul). Alternativa försök att hålla sig varm står högt i kurs, så vi frågade bokhandlarna: Vad läser du för att bli varm?
 

Johan Zillén, Center Syd:
Varm i själen: En man som heter Ove - Fredrik Backman
Glödande öron: Sånt jag berättar för Allah - Saphia Azzeddine
Kokande arg: Femtio nyanser av blaha - E.L James
Svettig av spänning: Tretton timmar - Deon Meyer
 



Eva Killberg, Ängelholm:
En historia som värmer hjärtat - det låter banalt. Men så behöver det alls inte vara. Den som läser En dag av David Nichols förstår precis. Här talar vi kärlek med förhinder men ändå så intensiv att man som läsare vill gripa in. Emma och Dexter möts en natt när de är unga. Under tjugo år får man veta var i livet de befinner sig - denna junidag. Ibland är de väldigt långt ifrån varandra, trots att de borde vara tillsammans. Det är så väldigt vackert, vemodigt och värmande.






Veronica Wästergård, Växjö:
Värme för Mig är: Kyssar, Osjälvisk Omtanke, Adrenalin, Glädje m.m.
Finns ju mängder av böcker att läsa för att hålla sig varm i vinterkylan och otaliga tolkningar på ämnet Värme. Men jag valde Allt jag önskar mig av Grégoire Delacourt.
Därför att alla har vi drömmar, stora drömmar som små drömmar. Det är hoppet om att drömmarna går i uppfyllelse som håller mig/oss uppe. Alla mått på drömmar är lika ljuvliga om de blir uppfyllda. Tänk att få vinna högsta vinsten på lotto och få sina drömmar uppfyllda.
Vad hade du gjort då?
Denna bok är en oerhört ljus historia om kärlek och slumpen som lockar oss till att omvärdera allt vi någonsin önskat oss. En charmig, gripande historia med humor och eftertänksamhet som värmer ändå ner i tårna denna kalla men soliga vårdag.
Läs, njut, reflektera över livet och bli varm ända in i själen.


Odette Gross, Helsingborg:
För lite artificiell värme tar jag gärna till två sorters böcker jag normalt inte är speciellt intresserad av:
- Trädgårdsböcker (har ingen trädgård, så jag är vanligtvis inte målgruppen för den här sortens böcker) och gärna med mycket bilder på färdiga trädgårdar dit man kan drömma sig, och inte så mycket odlingstips. En bok som fått hjälpa till att skänka lite värme senaste månaden är Dina drömmars gröna trädgård. Underbara bilder!!!
- Kokböcker med picknick-mat, sommarbufféer, grillning. Gärna med ”kring-bilder”, inte bara på själva maten. En av vårens favoriter är Slottsträdgården Ulriksdal. Ser både gott och varmt ut



Susanna Mattsson, Jägersro:
Eftersom jag desperat vill finna ett hitta ett sätt att uppskatta den nuvarande situationen läser jag om Albert Camus Främlingen. I den spelar solen, hettan och det obarmhärtiga ljuset en så framträdande roll att de faktiskt är mitt starkaste minne av läsningen. Hade det inte varit för den där stekande, plågande solen och det där outhärdliga ljuset hade Meursalt nog aldrig skjutit mannen på stranden. Värme behöver alltså inte vara något eftersträvansvärt, jag kan tacksamt fortsätta knega fram och tillbaka till vedboden i snön (ja, jag har fortfarande snö hemma i trädgården - mycket!) på morgnarna trots att kalendern säger april. Det kommer att göra mig utled, men inte till någon mördare.


Tack vare Camus kan vi ju också lyssna till den här eminenta dängan - Främlingen i The Cures version. Bra musik värmer hjärtat.

Nu ser det ju förstås väldigt ovarmt ut i videon, 
men håll till godo i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar