måndag 22 april 2013

Ska man glädjas eller ska man bäva?



En av mina absoluta romanfavoriter på de senaste åren är Chimamanda Ngozi Adichies En halv gul sol. Därför vet jag inte om jag ska jubla eller bua när jag läser att boken är på väg att bli film.

För visst vill jag få vistas i den där världen på alla sätt jag kan. Men jag känner ju också till den gruvliga besvikelse som lätt uppkommer när ens älsklingar transformeras från pappret till vita duken.

Författarinnan själv har inte varit involverad i filmarbetet alls. Och tydligen (enligt Adichie själv i en intervju i senaste numret av Books and Dreams) har filmmakaren valt en lite annan vinkling på historien. Det låter ju inte så lovande...

Men samtidigt. Det är ju för tusan En halv gul sol vi pratar om! Hur dåligt kan det bli? Svaret lär vi förhoppningsvis få innan året är slut.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar