fredag 19 april 2013

Pippi på Barbro Lindgren!!


Lagom till att Barbro Lindgren annonserat att hon tröttnat på att skriva barnböcker trillar alster på alster in i butiken. Först Här är den lilla gården (såhär tyckte Veronica om den), och nu makalöst fina Vi leker att vi är pippifåglar med illustrationer av Camilla Engman.

Här är den lilla gården är en bortglömd relik från 90-talet, utgiven först nu. Den här nya pippifågel-berättelsen däremot, känner jag inte igen. Skriver Barbro för barn trots allt (eller är det jag som missar att det är en återutgivning)? Hoppas, hoppas, för jag tycker de där tankeböckerna från Öland som dykt upp på senare år har känts lite smågnälliga. I barnbokslandet däremot, har Barbro Lindgren alltid åstadkommit storverk (med de anarkistiska Loranga-böckerna och dagböckerna i Hemligt-serien som lysande klimax).

Ett litet storverk är även detta. Vi leker att vi är pippifåglar handlar om det den heter. Att vara en pippifågel. Mamma och pappa har förvandlats till hönor som förnöjsamt pickar hemma på gården, medan barnen flyger iväg på äventyr, glömmer bort var de bor, slåss med örnar och får slut på bensin.

Jag tänker på den gamla Garderobsbio-favoriten; Nu är vi gorillor låssas vi. Kreativt kaos och hejdlös fantasi. Och underbara illustrationer (tycker stilen påminner lite om Lindgrens egen, men inte fullt så vild). Jag vill ge bort till alla jag tycker om. Stora som små.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar