torsdag 10 maj 2012

Smärtsamt men vackert ändå - "Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz"


Vissa böcker känns så oerhört angelägna. Så är det när jag läser Göran Rosenbergs Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz. Historien om hans judiska pappas osannolika överlevnad och resa till Sverige, om hur pappan lyckades hitta sin älskade från Lodz, om Görans barndomsminnen från Södertälje - och om faderns tragiska självmord - det är så mycket som griper tag i mig i detta liv.

Jag viker hundöron på nästan varje uppslag, tänker att jag måste gå tillbaka, läsa om. Emellanåt måste jag ta paus, så ont gör det att följa pappa Rosenbergs väg från Auschwitz. Ändå är det så sakligt skrivet, varje detalj och kilometer har Göran följt på vägen.

Det som ligger närmast en själv brukar vara oändligt mycket svårare att skriva om, det är min erfarenhet. Och jag tänker att det är en nästan omänsklig prestation av Göran Rosenberg att skriva sin fars historia - och dessutom så vackert och utan bitterhet.

Om det finns böcker som måste läsas, så är detta en av dem!

Eva Killberg
Killbergs Bokhandel Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar