lördag 16 april 2011

Kajsa Grytt på nytt




Vi träffades på krogen
Ja vi satt väl där och log
Du sa någonting om slumpen
Som jag inte alls förstod
För du var vackrare än livet själv
Det kunde varje människa se



Raderna kommer ur ”Brev från ett torg” med Kajsa och Malena. Under en period var den låten och skivan den kom ifrån mitt soundtrack. Jag hade lyssnat en del på Tant Strul-plattor, men det var Kajsa och Malenas ”Historier från en väg” som verkligen kopplade ett grepp om mitt 18-årsjag. Det där enkla; pianot, en stillsam kontrabas, och så Kajsa Grytts röst, stark men sårig, med texter rakt från hjärtat. Så kändes det i alla fall då, det gick rätt in. Idag vågar jag knappt sätta på skivan av rädsla för att tiden kan ha sprungit ifrån den. Men inne i huvudet kan jag fortfarande spela varenda låt, och få samma känsla i kroppen som då.

Hur mycket jag än ogillar biografiska tolkningar när det kommer till böcker, så lyckas jag inte alls undvika dem när det kommer till bra musik. Kanske för att identifikationsfaktorn är så stark där. Man vill liksom tro att artisten också upplevt alla de där känslorna som musiken väcker i en. Och av någon anledning har jag alltid tänkt att Kajsa Grytt tillhör dem som särskilt berättar om sina personliga erfarenheter. Varför? Ingen aning. Sant? Ingen aning.

Men nu kanske jag i alla fall får svar på den sista frågan. För i dagarna släpper musikern och numera också terapeuten Kajsa Grytt sin självbiografi. ”Boken om mig själv” heter den helt koncist och jag ser fram emot att få återknyta bekantskapen med en ungdomsförälskelse. Och egentligen spelar det absolut ingen roll om de där låtarna var självupplevda. För mig var de sanna.

Samtidigt med boken släpper Kajsa Grytt ett nytt album. Provlyssna på Kajsas hemsida

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar