måndag 18 december 2017

Mina bästa julklappstips! - Siljas årsbästalista 2017




För alla bilderboksälskare: ”Vem ser Dim?” av Maria Nilsson Thore
Det här en alldeles bedårande berättelse om pyttelilla Dim. Dim är en liten påhittig filur som med alla möjliga medel försöker fånga de stora barnens uppmärksamhet för det vore väldigt roligt att med några vänner att dela dagarna med – men hur finurlig Dim än är så lyckas inte knepen särskilt väl. Dim är ju så otroligt liten och syns inte alls för de stora barnen. Men, plötsligt upptäcks Dim av någon som är ännu mindre  - eller är det kanske Dim som upptäcker denna någon? Och kanske fanns denna någon där hela tiden?
Bläddra tillbaka och kika så får ni se!

För alla, alla, alla: ”Godnattsagor för rebelltjejer:  berättelser om fantastiska kvinnor” av Elena Favilli och Francesca Cavallo
Det var en gång något så häftigt som en bok med 100 kvinnliga förebilder – här kan du läsa om extraordinära och framgångsrika kvinnor från olika delar av världen och från olika områden – författare, musiker, politiker, idrottare mm. Fantastiskt bra julklapp!
Vill bara säga också att jag läst att den är ett ”måste på nattduksbordet för varje flicka eller ung kvinna” –  själv anser jag att den bör ligga på vardagsrumsbordet eller köksbordet så att så många som möjligt kan läsa den!



För alla, som liksom jag, blir salig av riktigt bra berättare!: ”Den svavelgula himlen” – Kjell Westö, ”Vera” – Anne Swärd, ”Krokas” – Elin Olofsson, ”Mödrarnas söndag” – Graham Swift
Det här är alla romaner som är otroligt välskrivna, de handlar om relationer – eller om relationer som inte blev. Det här är alla romaner som gjort lite ont att läsa ibland – men i slutändan för mig som läsare bara gjort gott. Så mycket gott!  Det här är alla romaner som så många som möjligt borde läsa – för att de handlar om fantastiska verkligheter.
Ta julhelgen och bjud dig själv på fyra resor. 


Fyra pocket – betala för tre: ”Ett litet liv” – Hanya Yanagihara, ”Binas historia” – Maja Lunde, ”Slutet på sommaren” – Anders de la Motte, ”Ingenting och allting” – Nicola Yoon
Fyra pocketar av rätt skiftande karaktär – ”Ett litet liv” som är en av de största livsskildringar jag läst – ryser fortfarande när jag tänker på den. ”Binas historia” är en tankeväckande historia om hur världen kan bli utan pollinerande insekter – men det är också en historia om relationer mellan föräldrar och barn. Hur drömmar skapas och slås till spillror. ”Slutet på sommaren” är en mycket välskriven deckare eller rättare sagt spänningsroman som fick mig att ”återvända” till genren efter att jag bara intresserat mig för romaner under en längre tid.

 Läs också ”Höstdåd” av samma författare. Med Anders de la Mottes spänningsromaner ges en liten extra krydda om man bor i nordvästra Skåne – när man till och med känner igen och vet var mordplatsen ligger - och själv badat där. 😉 ”Ingenting och allting” är en ungdomsroman som är en hisnande kärlekshistoria med rätt allvarliga förhinder och en ovanligt klurig och drabbande twist på slutet.
(Här skulle jag önska att ni ber om att få ”Ett litet liv” som gratisbok om ni köper fyra – skulle verkligen tycka om att känna det lite som att ni ”fått” den av mig! ;))

God Jul och Gott Nytt År,
Silja // Akademibokhandeln Helsingborg City

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar