torsdag 16 maj 2019

Gästbloggaren: Anne Liljeroth


Kan en bok vara tröst?


I januari i år släpptes min roman Jag kan inte sluta gråta (LB Förlag). Nu några månader senare känner jag mig rörd, nästan skakad, över mottagandet. Och samtidigt lite beklämd. Så många skriver och tackar, berättar att de själva varit eller är i samma situation som Josefin, huvudpersonen i boken. De skriver att boken ger dem tröst, att jag satt ord på hur det känns. Detta med att inte orka, att till slut tvingas erkänna att man inte räcker till.
   ”Det händer inte mig.”
   Precis så. Eller inte?

   Vår tids stora folksjukdom, utmattningen, hjärntröttheten, är absolut ingenting som någon vill drabbas av. Den trycker ner, förminskar, och osynliggör den som drabbas. Över 70.000 personer drabbas varje år av det som numera är en av vår tids vanligaste orsaker till sjukskrivning. Ingen av dessa tusentals trodde väl att de skulle hamna där.
   När hjärntröttheten är som värst kan vi inte tänka, inte fatta beslut, vi fungerar helt enkelt inte. Klarar inte av det vardagliga. Vill inte vara sociala. Vill helst gömma oss. Och vem vill erkänna sig svag, sjuk och orkeslös?

   Jag skrev Jag kan inte sluta gråta för att jag ville förklara, men också ge alla som varit där, är där, ett ansikte. Trösta. Säga ”du är okej, du är inte galen och det är inte ditt fel.” Och ni andra, som inte varit eller är där, jag vill att ni också läser, för att bättre förstå vad som pågår där inne i huvudet, i kroppen, i själen, på den vars hjärna stänger av. ALLA känner någon – men få förstår hur det känns när hjärnan stänger av.

   Josefin har aldrig varit så rädd i hela sitt liv. Att kanske aldrig bli hel igen, inte räcka till, bli lämnad, kanske spärras in. Ovissheten är det värsta. Läsaren får följa Josefin på hennes väg till ett nytt liv, för det blir sällan som förut, men det kan bli bra. Den vissheten ger både tröst och insikt. En bok kan ge tröst.

// Anne Liljeroth

Anne Liljeroth har tidigare skrivit tre romaner. Nu tar hon steget från tänkvärd feelgood till en allvarligare berättelse, skildrad med sådan precision att den kryper under huden på läsaren. Ett drama som lyfter fram en av vår tids stora utmaningar och dess konsekvenser.


”Stark och drabbande läsning” Camilla Davidsson
”Stark, ärlig och fängslande läsning.” Agneta Norrgård
”Som bok betraktat är det en nästan ovärderlig guldklimp för människor i det moderna tidevarvet.” Conny Palmkvist, Boktugg
”Den är tänkvärd. Den är stark. Den berör.” Evas Bokhylla
”En mycket modig bok.” Boktyckaren

Träffa författaren hos oss på Akademibokhandeln Center Syd den 23/5







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar