måndag 3 oktober 2011

Gästbloggare: Thomas Erikson


Bländverk – en ny slags thriller?

Efter tjugo års skrivande debuterar jag äntligen i bokform med thrillern Bländverk. Det har varit ett slitande, och Bländverk är långt ifrån det första jag skrivit. Ibland får jag för mig att jag slängt mer material en genomsnittsförfattaren producerat… men, efter lång väntan lyckades jag knäcka den hemliga koden.

Precis hemkommen från Bokmässan i Göteborg inser jag att du som bokläsare (och kanske även bokhandlare) har ett magnifikt arbete framför dig. Utbudet av böcker är omfattande för att inte säga orimligt att överblicka. Vilka böcker ska du välja? En delikat, men angenäm uppgift.

Ingenstans i det här inlägget kommer jag att försöka slå i dig att min debutbok Bländverk är bättre än någon annan bok, men jag ska försöka förklara vad den handlar om. Sedan är det upp till dig att bedöma om du vågar ta risken att köpa en debutant.

Detta är en spänningsroman, en thriller om du vill. Boken består av två parallella spår, ett där huvudpersonen Alex King hjälper polisen att utreda ett lönnmord utfört av en brottsling som visar sig vara en mästare på att dölja sin existens. En person, med helt klart kriminella motiv, men som verkar vara totalt i avsaknad av ett ego. Han vill inte synas. Ingenstans. Detta förbryllar, och polisen tar Alex Kings kunskap inom beteendevetenskap och kommunikation till hjälp för att förstå. Vad är detta för slags person? Hur tänker han? Och hur ska vi komma åt honom?

Samtidigt: Fredric Hellmark, frilansande journalist och bror till en av poliserna, har fått i uppdrag att skriva en (själv)biografi över en företagsledare. Ganska snart inser han dock att uppdragsgivaren undanhållit en hel del tämligen väsentliga fakta. Men Fredric har kommit för långt i arbetet; när han väl inser vem han har att göra med är det för sent att dra sig ur.

Okej, spelplanen är lagd. Alex King är alltså beteendevetare, och använder en särskild slags teknik för att läsa av och tolka hur olika människor kommunicerar. Vetenskapen är helt äkta, och finns i verkligheten. (Jag använder den själv). För att illustrera hur detta fungerar, har jag skapat alla karaktärer i boken efter ett visst mönster, så att du som läsare ska kunna känna igen dem. Till exempel har jag skapat Fredric, journalisten, som en helt gul person.

En gul person är en utpräglad relationsmänniska som gillar tempo och action. Kreativ, påhittig, utåtriktad, positiv, många bollar i luften samtidigt, för att bara nämna några egenskaper. Fart och fläkt och mycket prat samtidigt. Flest vänner på Facebook, flest kontakter i telefonboken. Kan du se honom framför dig? Kanske känner du rent av någon sådan person?

Fredric har en deadline, och det är en deadline av det slag man gör bäst i att ta på allvar. För att göra bilden komplett krävdes att addera även myntets baksida, det vill säga Fredrics mindre lyckade egenskaper. (Jag säger mindre lyckade, eftersom den här typen av person brukar vara känslig för kritik. Han kan ju lyssna, man vet aldrig). Fast dålig lyssnare är nog en typisk egenskap. Avsaknad av struktur är också en av dem. Dålig ordning på sina papper är en annan. En usel administratör, helt enkelt. Och – vilket är det värst just här – en obotlig tidsoptimist. Har man en deadline får man inte vara dålig på planering, men detta är just vad Fredric är. Han kan i ärlighetens namn inte stava till det. Att hålla många bollar i luften är en sak – att plocka ner dem, en helt annan…

Så medan han bryter mot deadline efter deadline, drar uppdragsgivaren lite i taget åt snaran runt Fredrics hals, ända tills situationen blir fullständigt ohållbar. Till slut finns det bara en sak att göra för att tvinga honom att leverera – sätta upp en slutlig deadline; en deadline av det slag som inte går att bryta mot.

Under tiden som Fredric kämpar mot sig själv och sina brister, rycker Alex King allt närmare lösningen på sin gåta. Och eftersom detta är en thriller vävs förstås dessa historier till slut samman.

Min fråga till dig är – blev du nyfiken? När kommer du att upptäcka hur det hänger ihop? Hur skicklig är du på att läsa de små, små signalerna, och lista ut vem som är den enda tänkbara mästerhjärnan som ligger bakom alltihop?

Kort sagt – hur duktig är du på andra människor?

Mycket nöje,
Thomas



Thomas Erikson är ledarskapscoach och konsult med inriktning på beteendevetenskap. Han arbetar med ledningsgrupper och chefer inom svenskt och internationellt näringsliv om dagarna och skriver kriminalromaner om nätterna. Thomas bor utanför Stockholm med sambo och fem tonåringar. Bländverk är hans debutroman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar