måndag 11 juni 2018

Gästbloggaren: Tony Johansson



Både hjärta och hjärna
Om man vill skriva spänningslitteratur och samtidigt ta upp viktiga frågor, då är deckaren det perfekta formatet. Något många svenska författare visat under de senaste decennierna.
Det var ungefär så jag tänkte när jag för sju år sedan satte mig och började skriva det som kom att bli min debutroman, Den tredje passageraren (Celanders 2014) som handlade om ett ämne som engagerat mig länge: kriget mot terrorn och hur detta fått marken under rättsstaten att erodera. Genom att placera en fiktiv thriller/deckar-historia i en ram av verkliga händelser, men utan att berätta för läsaren var gränsen gick mellan fiktion och verklighet, gav jag mig i kast med den tidsanda som präglade oss efter 11 september-dåden. Många av er minns säkert den hösten då hävdvunna mänskliga rättigheter avskaffades på löpande band och vedervärdigheter som tortyr för första gången i modern tid offentligt började försvaras, alltmedan världen hukade inför eller hakade på supermakten när oskyldiga offer i New York skulle hämnas med oskyldiga offer i Kabul och Bagdad.  
 Recensionerna var lysande och det gick lång bättre än jag ens vågat hoppas. Rakt in i både hjärta och hjärna, skrev exempelvis Skånska Dagbladets recensent och därmed hade hon lyckats sätta ord på det jag strävade efter.
 Och det var vad jag bestämde mig för att försöka göra igen senvintern 2015 – att skriva för både hjärta och hjärna. Men nu med den största flyktingkatastrofen sedan andra världskriget som historisk ram. Nästan varje dag kom rapporter om människor som drunknat på Medelhavet. Tänk om, funderade jag, havet istället var Öresund. Där någonstans föddes Smugglaren (Lind & Co 2018), som är en fristående uppföljare på Den tredje passageraren, och som till stora delar utspelar sig i Landskrona, Lund, Malmö – och på Öresund.
 Om jag även denna gång lyckats skriva för både hjärna och hjärta får läsarna avgöra. Men jag tror och hoppas att jag lyckats.
 Nu på lördag, 16 juni 11.00-12.30, kommer jag att finnas på Akademibokhandeln på Center Syd för att signera mina böcker. Hoppas vi ses där. 
// Tony Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar