tisdag 25 september 2018

Må kunskapen vara med er!










Jag köpte Factfulness och några deckare till min man som semesterläsning i somras, och
tänkte att jag också ville läsa den någon gång i någon avlägsen framtid. Så fort Peter började läsa den så kände jag att jag ville ha den, direkt!, nu, ta den ifrån honom. Men det kunde jag ju inte. Så jag väntade till första, bästa tillfälle när han lade den ifrån sig på ett bord och gick för att göra något annat. Alltså, lägger man ifrån sig en bok sådär så får man ju skylla sig själv.

Sen började jag att läsa. Och jag läste och jag läste och jag läste. Under två dagar såg jag inget alls av den vackra naturen vi körde förbi på våra utflykter.
När vi var på Muminmuséet tänkte jag bara på Hans Rosling och hans grafer. Dessa fantastiska grafer med bubblor, som nästan alla bubblar åt rätt håll. Vi är kanske inte där än - men det går åt rätt håll!


Jag är så innerligt lycklig över att numera veta att så många saker går åt rätt håll, och jag har en betydligt hoppfullare framtidssyn om att vi kommer att kunna rädda oss från både miljöförstöring, fattigdom och globala pandemier t ex - genom riktiga fakta och kunskaper. Och att kunna jämföra rätt saker med varandra.
Äpplen är äpplen och päron är päron. Ju!
Må kunskap vara med er! ”När vi har en faktabaserad världsbild kan vi inse att världen inte är så dålig som den verkar - och vi kan inse vad som behöver göras för att fortsätta förbättra den.” - Hans Rosling


// Silja, Akademibokhandeln Killbergs Helsingborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar