måndag 17 december 2018

Johans årsbästa 2018



Nu har jag bestämt mig.

Dessa är de 10 bästa böcker jag läst i år. Utan någon egentlig inbördes ordning (men topp 4:an är nog faktiskt rätt korrekt ...).


Stina Jacksons "Silvervägen"
Jag sa redan i somras att jag skulle äta upp min hatt om inte den här boken tog Svenska Deckarakademins pris för årets bästa kriminalroman. Jag slapp äta upp min hatt ....

Jodi Picoults "Små stora saker"
Det var ju då fanken att jag inte kom för mig att läsa denna bok tidigare i år!
Jag hade kunnat sjunga dess lovord hela sommaren/hösten - och sålt högvis av detta fantastiska drama. Rasism! Sjukvård! Rättegångsdramatik och starka kvinnoroller! 
En roman som kommer leva kvar hos mig i många år.

Mattias Edvardssons "En helt vanlig familj"

Detta är en enastående bra spänningsroman. En sådan som man bara ramlar över några gånger per decennium. Boken har hyllats av i stort sett varje recensent som satt tänderna i den - och den är insåld till över 30 länder! Läs hela min recension här.

Don Winslows "Styrkan"
Jag älskar New York. Fullkomligt älskar stan.
Har aldrig känt mig otrygg på gatorna där, oavsett statsdel eller tid på dygnet.
Men frågan är om jag kommer våga åka tillbaka nu, efter att ha läst Don Winslows hyllade kriminalroman "Styrkan". Det verkar ju fullkomligt livsfarligt där!!

Fantastisk snutroman dock. Sopranos-klass! Skriker "Gör TV-serie av mig!!"

Naomi Aldermans "Makten"
Vad ska vi kalla Naomi Aldermans "Makten"?
Är det tankeväckande dystopisk science fiction?
Eller är det en könsmaktsordningsifrågasättande feministisk hämndfantasi?

Skulle världen bli en bättre plats om våldskapitalet hamnade i kvinnors händer?
Ämnet låter kanske tungt, men tro mig, det är en riktig bladvändare.
Älskare av god litteratur, som t.ex.Margaret Atwoods "Tjänarinnans berättelse" ("The Handmaid´s tale"), bör absolut inte missa denna pärla!


Matt Haigs "Historieläraren"

Ett annorlunda äventyrsdrama. Om tidens villkor och att leva för evigt. Nästan.
På väg att filmatiseras med Benedict Cumberbatch!

Christina Eriksons "Din vän Forsete"
En alldeles utmärkt psykologisk thriller. Eller psykopatisk thriller säger vi tycker jag, för det är inte ont om sådana rackare i den här berättelsen. Ryslig bladvändare. Väntar med spänning på del två ....

Krysten Ritters "Rökridå"
Krysten Ritters romandebut är, tack och lov eftersom jag verkligen gillar henne som skådis i t.ex. "Breaking Bad" och "Marvels Jessica Jones", riktigt riktigt bra.
Inte alltid något garanterat när filmstjärnor ger sig in i den litterära sfären.
"Rökridå" är en tät och engagerande återvändar-thriller med ekologiska förtecken.
Rik på amerikansk småstadsatmosfär och med ett intressant persongalleri, klart mer genomarbetat än de i snitt-deckaren. Lite Erin Brockovich möter Gillian Flynns "Vassa föremål" if you know what I mean

Mats Strandbergs "Slutet"

Jordens undergång! Tonårskärlek! Ett mordmysterie!
Årets bästa Unga Vuxna-bok (dit jag fortfarande känner att jag ingår vid 46 ....)

Mary Lynn Brachts "Vit krysantemum"

En mycket gripande historia om två systrar som separeras under Koreakriget, och deras separata livsark under decennier framåt. En stark berättelse om ett öde som drabbade hundratusentals kvinnor i Korea under kriget, med ett upplägg som fick mig att tänka på berättelsen om syskonen Abdullah och Pari i Hosseinis bok "Och bergen svarade".


Bubblarna:



Sylvain Neuvels "Sovande jättar"
Cool Sci-Fi, berättad på annorlunda sätt. Arthur C Clarke möter The X-Files.

Eva Nours "De hemlösa katterna i Homs"

Stark roman om krigets Syrien. Gripande om obegripliga hemskheter.

Anders de la Mottes "Vintereld"

Deckarkungen från Lomma visar ännu en gång att han tillhör den svenska spänningselitens toppskikt. Även om jag tyckte att förra årets "Höstdåd" var strået vassare, så är "Vintereld" en av årets must-reads.

Kent Wernes "Allt är en konspiration"

Förra julen utsåg jag Emma Frans "Larmrapporten" till årets måsteläsning för alla mellan 16 och 116, i år går den äran till Kent Wernes "Allt är en konspiration". Pedagogisk, oavbrutet intressant och skulle egentligen vara väldigt rolig om det inte vore för det faktum att världen är full av plattjordstroende, antisemitiska foliehattar ......

Jonas Hassen Khemiris "Pappaklausulen"

En av Sveriges mest begåvade skriftställare har skrivit ännu en alldeles utmärkt roman. Han har dock skrivit bättre böcker förr, och han kommer att skriva bättre böcker igen ...

Nina Lykkes "Nej och åter nej"

Mycket läsvärd norsk skilsmässosatir. Som en mindre teatralisk Lena Andersson ungefär ...


Och så några alldeles utmärkta titlar som redan utkommit i pocket:



A.J. Finns "Kvinnan i fönstret"
Karen Dionnes "Träskkungens dotter"
Peter Swansons "Värd att döda"
C.J. Tudors "Kritgubben"


// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar