tisdag 17 september 2019

Gästbloggaren: Morgan Larsson




Kistbyggarna är min tredje roman och om jag trodde att skrivandet skulle bli lättare med två böcker i bagaget så misstog jag mig. Att en bok med den titeln också skulle bli min kanske roligaste roman, det trodde jag inte heller.

Min första bok, Radhusdisco, är till största delen självbiografisk och handlar om hur det kunde vara att växa upp i en svensk småstad på åttiotalet. Den stora utmaningen där låg i att hitta ett drama för alla och vinkla det personliga så att vem som helst kunde knyta an till berättelsen.

I min andra roman Det opålitliga hjärtat ville jag skapa thrillerspänning utan vare sig mord eller våld, men ändå på liv och död. Här handlade det om att steg för steg förvandla vanliga mellanmänskliga relationer till extrema situationer. Och penseldrag för penseldrag måla in huvudpersonen i ett allt trängre hörn.

I Kistbyggarna har jag velat skildra hur en grupp människor reagerar på varandra och sig själva när de tillsammans gör något som får dem att reflektera över sina liv. Romanen handlar om ett tiotal personer som under två sommarveckor på en grönskande ö i skärgården går en studiecirkel i att bygga sin egen kista. 

Även om utmaningarna varit flera under skrivprocessen har nog den största varit att skriva en berättelse där hela gruppen, och inte en enskild individ, är huvudperson. Samtidigt har det varit nödvändigt då jag velat skildra just gruppen. När endast en karaktär är huvudperson definieras de andra utifrån sin relation till den, här definieras alla i sin relation till varandra. Kanske är det också det som gjort boken så rolig som den faktiskt blev. Alla dessa udda och märkliga möten.

Kistbyggarna är en varm och humoristisk roman om att ge ens innersta längtan chansen. Och om hur svårt det kan vara att bygga sin egen kista utan att tänka på hur man bygger sitt eget liv.

// Morgan Larsson


Håll ögonen öppna! Om några dagar ger vi dig chansen att vinna ett signerat exemplar av Morgans bok!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar