torsdag 19 december 2019

Siljas & Yvonnes Jul-favoriter!

Några av de bästa i år 😉



Ålevangeliet - Patrik Svensson
Utan att ha så mycket koll på ålar sen tidigare så blev det en mycket bra och spännande läsupplevelse om den mystiska ålen. Man får ta del av alla de teorier och forskningsresultat som betraktats som sanningar under historiens gång, där flera teorier visat sig vara falska. Boken blandar intressanta fakta med författarens egna barndomsminnen, när han ”fiskade” ål med sin pappa. Jag läste, googlade, läste, kollade kartor, läste, letade bilder, läste. Den här boken passar så många och är en perfekt present till alla som är intresserade av fiskar och djur alternativt har haft en barndom! 😉


Kirke - Madeline Miller
En fantastisk roman om häxan Kirke, en bifigur i grekisk mytologi, som i den här romanen fått huvudrollen. Om en stark och okuvlig häxa som hamnat i onåd och därför blivit förpassad till en ö, för att där leva ensam som straff.
Kirke den förtvivlade, förälskade, förskjutna, förbannade, förtjusande, farliga, förföriska, försvagade, familjära, fantastiska, fascinerande och fenomenala!


Snöstorm - Augustin Erba
Ännu en roman av Augustin Erba som jag läste med stor behållning. En berättelse om Tomas som man får följa genom en hjärtskärande barndom och in i vuxenlivet med förälskelse, sorg och kanske också en acceptans av vad livet ger och tar.


Allt jag fått lära mig - Tara Westover
En självbiografi som skär som knivar i hjärtat, ett liv som är så utlämnande och ärligt beskriven att man ibland tappar andan. Det är en ofattbar resa - från en barndom med misshandel - och helt utan skola och utbildning till att doktorera på Cambridge. En bok om hopp!

Slutligen har jag läst ett manus av Conny Palmkvist, och jag vill passa på att tacka honom för detta privilegium. Känner mig så lyckligt lottad. Tack Conny!
Det blev en läsupplevelse utöver det vanliga, jag har sällan blivit så totalt knockad, och läsningen blev en otroligt intensiv, intim och känslomässigt drabbande resa in i en liten familjs verklighet och vardag.
Jag sträckläste, grät, torkade tårarna och läste igen.
Jag vet idag att alla ni också kommer att få läsa den så småningom och det gör mig lycklig. Så himla lycklig.


// Silja, Akademibokhandeln Killbergs Helsingborg


Några favoriter och julklappstips!



Om man önskar en gripande välskriven historia, en fängslande biografi eller dramatisk skrämmande spänning, antingen i deckarens värld eller i verklighetens (Klubben)!


Små eldar överallt - Celeste Ng

Jag for ner till bror & Vi for upp med mor - Karin Smirnoff

Järtecken - Christoffer Carlsson

Jamåhonleva - Anders Roslund

Sent på dagen - Tessa Hadley

Svarta näckrosor - Michel Bussi

Klubben - Matilda Gustavsson

Allt jag fått lära mig - Tara Westover

Skuggjägaren - Camilla Grebe


God läsjul! 📚🎄🎅 

// Yvonne, Akademibokhandeln Killbergs Helsingborg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar