torsdag 9 februari 2012

Allvarligt Marian, en kakbok???

Neeeej, Marian! Inte en bakbok!

Bläddrar i senaste Vi Läser och upptäcker till min fasa att Marian Keyes, denne pålitliga semesterläsningsproducent, byter spår. Enligt utsago slutar hon skriva romaner och kommer istället ut med.... en bakbok! The Horror! För det första: Är inte kändiskokböcker förra decenniet? Och för det andra: Inga fler romaner? Är hon galen på riktigt?

Saved by cake ska handla om bakningens terapeutiska effekter (Keyes själv har de senaste åren lidit av svår depression - jag har bara väntat på att hon ska bli frisk och börja producera nya böcker). Förlaget väntar sig (föga förvånande) en storsäljare. Något som författarens senaste roman The brightest star in the sky tydligen inte blev. Den sålde nämligen hela 42 procent sämre än föregångaren This charming man. I artikeln dras slutsatsen att detta skulle vara ett tecken på genrens nära förestående död. Tydligen hänger jag inte alls med eftersom det verkar vara chicklit och inte kändisbakböcker som är förra decenniet.

Men skulle det inte istället kunna vara så att The brightest star... helt enkelt inte var särskilt bra (jag läste några sidor, men lade den sedan åt sidan)? Och att Keyes bara behöver ta lite nya tag? För inte kan det väl vara så illa att hon tänker fortsätta banan som kokboksförfattare?

Nä, så illa visar det sig som tur är inte vara! För i ett inlägg på sin hemsida daterat januari 2012 avslöjar att hon nästan är klar med en ny roman. Den kommer i höst och handlar om Helen Walsh, yngsta systern i familjen Walsh som vi fått träffa i flera av Keyes tidigare böcker. Ha! Det blir visst fler böcker signerade allas vår irländksa chicklit-drottning! Och mer semesterläsning för mig framöver! Är boken bra förlåter jag henne kakboken, det lovar jag. Så länge får jag väl krypa till korset och prova att läsa The brightest star in the sky igen. Kanske... baka en kaka?

Här kan ni läsa mer om hur Marian Keyes har haft det sedan sist, om hennes passion för svenska och danska kriminalserier och hur mycket hon hatar Margaret Thatcher. Roligt att du frisknat till, Marian!

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

4 kommentarer:

  1. Nej, nej, nej inte fler kändiskokböcker! Mer chick lit till folket! Har inte läst The brightest star... men failjen Walsh gillar jag :)

    SvaraRadera
  2. Synd att du inte läst "The brightest star..." Du hade kunnat berätta om den tar sig en bit in. Märkte när jag skrev att jag inte läst "The other side of the story" heller, så nu kan jag beta av den i väntan på familjen Walshs fortsatta öden och äventyr (slipper alltså bota min Marian-abstinens med kakboken. Fint).

    SvaraRadera
  3. Tycker att Marian Keyes 2 senaste böcker har varit mycket sega att komma in i, men oväntat besök på star street var i allafall bättre än en förtjusande man tycker jag. /Linda

    SvaraRadera
  4. Aha, och jag som gillade "En förtjusande man" så mycket! Nä, men "Oväntat besök..." ska få en chans. Helt klart.

    SvaraRadera