tisdag 29 maj 2012

Bokinformationsdagarna dag 2:

Ingen rast, ingen ro. Som skållade illrar irrar vi mellan förlagspresentationerna. Få är stunderna att andas (eller blogga) på. Därför håller jag mig återigen (mycket) kort.

Två böcker som presenterades idag som jag ser extra mycket fram emot. Nummer ett, grymt duktiga Lawen Mohtadis bok om Katarina Taikon: Den dag jag blir fri. Som gammalt fanatiskt Katitzi-fan kan jag inte annat än jubla.


Och så Jonas Gardells kommande Torka aldrig tårar utan handskar. Enligt förläggaren det bästa Gardell skrivit. Har inte läst Gardell på ett gäng böcker, men detta verkar s å  b r a.

När Rasmus stiger av tåget på Centralstationen i september 1982 lämnar han det lilla Koppom bakom sig för att aldrig återvända. Ung och vacker kastar han sig ut i de homosexuellas Stockholm. Benjamin är Jehovas vittne. Ivrigt går han från dörr till dörr för att predika om Gud. Ingenting kan rubba honom i hans tro. Tills den dag han ringer på hos Paul, den varmaste, roligaste och bitchigaste bögen Gud någonsin skapat. Så på julaftonskvällen, när det snöar över staden, träffas Rasmus och Benjamin, och inget blir som förr igen. Det som berättas i den här historien har hänt. Det hände här, i den här staden, i de här kvarteren, bland de människor som har sina liv här. I en stad där de flesta fortsatte att leva sina liv som om inget hänt började unga män, insjukna, tyna bort och dö. Jag var en av dem som överlevde. Det här är min och mina vänners historia.


På det stora hela - det verkar som att jag kommer att ha att läsa i höst också. Och imorgon kommer mera...

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

2 kommentarer:

  1. Oj, vad Gardells bok lät bra. Jag kan ha svårt för honom som person och komiker, men han är en fantastisk författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade hans tidiga böcker, "Präriehundarna" och "Passionsspelet" och de där. Sedan tröttnade jag lite. Men det här låter SÅ HIMLA SPÄNNANDE.

      Radera