onsdag 3 juli 2013

Bokhandlarna svarar: Sommarläsningsenkät - Susanna

Läser helst hemma på gräsmattan. Katten är en bonus.

Vi kör vidare med sommarläsningsenkäten. Efter Odette och Johan har turen kommit till Susanna. Vi vill också gärna veta vad ni läser i sommar. Svara i kommentarerna eller i era egna bloggar och länka!

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
Gone girl av Gillian Flynn (började, kom av mig och har nu börjat igen - aaaahhh, raffel!), När duvorna försvann av Sofi Oksanen, En hemstad av Kristian Lundberg, Francesca av Melina Marchetta och Och bergen svarade av Khaled Hosseini.

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Knausgårds fyra. Vilket kan verka konstigt eftersom jag älskade sönder hans tre första. Men fastnade i fyran för över ett år sedan och nu ligger den som ett dåligt samvete på nattygsbordet.

3. Var är bästa stället att läsa i sommar?
På en filt på min gräsmatta. Eller vid havet. Hoppas på någon slags semesterresa med strand som ännu ej blivit bokad.

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
På tåget på väg till jobbet (sommarkortet har gjort mig till delvis tågpendlande igen). I bilen på väg till jobbet (ljudbok - jag är inte Peter Griffin).

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Det är svår konkurrens i sommar, men jag tror på Oksanen. Jag tror alltid på Oksanen. Hon är ett geni.

6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?
Oj, oj, oj, vad svårt... Jamen Yarden borde alla läsa! För att den är så illans bra skriven. Och för att den lär oss något om klass som vi verkar vilja glömma bort nuförtiden. Och så är den lätt att ha med sig också.

7. Strand eller hängmatta?
Se ovan. Jag blir åksjuk av att läsa i hängmattan (sant).

8. Deckare eller roman?
Roman. Men jag har blivit bättre på att läsa deckare på senare tid. Mycket bättre.

9. Favoritgenre?
Romaner där jag får lära mig något utan att jag fattar det (det vill säga utan att det känns torrt och tråkigt och faktamässigt). Och böcker med vindpinad engelsk stämning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar