lördag 28 mars 2015

Trendspaning: Målgruppstänk

Ingen har väl missat hälsotrenden som tagit över såväl samhälle som bokhyllor det senaste? Det finns många fina saker med den, bland annat kommer det massvis med nya, bra vegetariska kokböcker.

Något annat som hänt är att butikens juice- och smoothiebokbestånd, som förr bestod av (max) två böcker, nu upptar en hel hylla. Samtidigt har antalet whiskyböcker som köps in minskat betänkligt. Summan av lasterna är konstant, var det någon som skrev, men vi misstänker ändå ett målgruppsproblem. De som köpte whiskyböckerna köper inte smoothieböckerna. Nu verkar förlagen vilja råda bot på det. Eller vad tror ni ligger bakom designen på "Juiceverket"? För inte behöver man ha särskilt skarpa genusglasögon på sig för att lista ut vem som är den potentiella köparen av respektive bok nedan?


Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar