torsdag 21 mars 2019

David Sedaris - Alla talar Svenska!



David Sedaris var i Stockholm i måndags - och jag var inte där!!

Fast jag hade en inbjudan av förlaget!
Bara för att jag inte fick tummen ur och bokade en resa till hufvudstaden missade jag alltså möjligheten att träffa mannen vars böcker jag älskat i snart 20 år!
*sparkar mig själv*

Samma bokförlag, Mondial, gör i alla fall redan i mars årets största kulturgärning och ger för första gången ut detta litterära geni på svenska.
(Edit - Om vi inte räknar att Bazaar Förlag gav ut hans tredje essäsamling "Naken" från 1997 2007 ... Vilket jag missat helt ...)

Själv för jag pladask för hans humoristiska essäer och observationer med boken "Me Talk Pretty One Day" (2000), och har sedan dess plöjt varenda text han släppt ifrån sig.

Om uppväxten i Raleigh, North Carolina, som näst äldst av sex syskon (systern Amy Sedaris också framgångsrik komiker och skådesplare).
Om ungdomsåren, missbruk av alkohol och droger.
Om ströjobb, pengabekymmer, dejtande och resande.
Om livet med partnern Hugh - hemma i USA och sedermera i Frankrike och England.
Om städmani. Uppstoppade djur. Tandläkare. Andra länders konstiga jultraditioner!

(Du måste titta/lyssna på klippet nedan. Hela! Lova!)




Allt berättat med perfekt tonträff. Med texter som får dig att sitta rödgråten.
Ibland av sorg. Oftast för att du skrattat så mycket att det gör ont i alla dina dåligt stretchade muskler, från vaderna till hjärtat.

Nya boken "Calypso" är kanske hans mörkaste samling texter hittills, med många berättelser om moderns Sharons alkoholism, lungcancer och död (innan hon fick se Davids genombrott och framgång som författare), flera om systern Tiffanys mentala sjukdom och bråk med syskonen, om ålderskrämpor och den egna dödligheten.

Låter hysteriskt kul eller hur?
Men det är det! Kanske det roligaste du kommer läsa i år!

Egentligen borde jag dock tvinga er att läsa hans tidigare böcker innan ni får köpa "Calypso". Det är helt enkelt inte rättvist att ni ska få hoppa på tåget nu! 
Ni har ju inte som jag levt med Davids krångliga familj i tjugo år! Inte varit med under hans livskriser och strapatser. 
Lidit med honom under perioder av missbruk. Firat hans framgångar.
Varit en fluga på väggen under hans diskussioner och gräl med Hugh.
Vilka tror ni att ni är egentligen?!

Dessa fyra borde det i alla fall vara obligatoriskt att ni alla läste!




I en perfekt värld skulle kanske förlaget även kunna ge ut en samlingsvolym med Davids bästa texter 1994-2017.
I en behändig storpocket till exempel.

Det är väl inte för mycket att önska Mondial?
Jag kan stå till tjänst med urvalet. Free of charge!

Have your people ringa mina people.
(Ja, jag har people!)

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar